måndag, februari 25, 2008

Tema Barnböcker

Mitt bland alla vardagsrutiner känner jag att behovet av att ha ett ”måste” några dagar i veckan finns där. Tro nu inte att jag menar att jag längtar tillbaka till jobbet, för nej. I ärlighetens namn känns det så långt, så långt borta just nu… Det är mer så att man efter en dag på jobbet kan känna sig så duktig när man bockat och prickat av saker på att-göra-listan. Vardagsrutinerna däremot är så självklara och ger inte riktigt samma ”duktighetskick” och då känns det ibland skönt att efter diskandet eller tvättandet få ägna en stund åt bloggen – min egen lilla vrå.

Eftersom den ju också fungerar som en slags ”uppslagsbok” för när saker och ting har hänt i Filips (och nu även Vilmas) liv, tänkte jag såhär i bokreatider passa på att tipsa om bra böcker för en 2-åring. I alla fall om ni frågar vår alldeles egna 2-åriga bokexpert – Filip!

Liksom sin mamma när hon var liten (nu saknas en viktig förutsättning för det – tid) älskar han böcker och hans mamma och pappa läser så gärna. För visst finns det nästan inget mysigare än att krypa upp i soffan och läsa om när Lilla spöket Laban får en lillayster... för typ trettionde gången… på samma dag ;) Kanske är det tur att vissa böcker är ganska korta men för det allra mesta så är det verkligen uppriktigt mysigt, och lärorikt för de små. Jisses vad snabbt de snappar upp saker!

Om den där stunden blir över efter maten i kväll, då kanske första boken kommer upp här. (En ledtråd är att namnet på bokens huvudperson rimmar på något som finns i en viss sorts skog och som gör förfärligt ont att trampa på barfota. Fråga mig. Förra sommaren plockade lilleman med sig hinkvis och hällde ut i sandlådan ute i trädgården, och vips så fanns de även överallt på gräsmattan. Så vem kan det vara?)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Totte kanske?

Anna sa...

Alldeles rätt! Vad duktig du är ;)