måndag, december 05, 2011

Huvudbry

En nästan värkfri vecka och så slog den till igen. Med buller och bång. Huvudvärken from hell som fullkomligt slår ut mig och får mig att sluta fungera. Innerst inne. Fast den envisa i mig stretar emot in i det sista och är glad och trevlig mot kunderna på jobbet ändå. När så jag och en tjej till skulle iväg och lära oss lite nytt i eftermiddags och man plötsligt satt där och lyssnade började hela världen snurra igen. Illamåendet kom över mig och efter en timmes plåga åkte jag med Erik hem en liten stund tidigare än jag skulle åkt hem med bussen. Kände att kombinationen huvudvärk, illamående och buss i mörker inte var något som lockade...

Väl hemma blev jag omstoppad av Vilma i hennes säng. Hon pussade mig på pannan, klappade mig på kinden och sa med sin mjukaste röst "Sov nu lilla mamma så väcker jag dig om en halvtimma" :) Sötsnorpan. En halvtimma passade mig perfekt att vila ögonen och jag vaknade av en annan liten stämma som i ett mantra upprepade "väcka mamma, väcka mamma, väcka mamma. Ont huvvä, ont huvvä, ont huvvä".

En doft av nybakade scones och nykokad blåbärssoppa lockade mig ner till köket och blev det som vände min dag. Huvudet känns bättre och bättre och endast en aning om vad som var finns kvar. Jag förstår inte var detta kommer ifrån? Dessutom efter en rekordmysig helg med trevligt umgänge och en heldag på stan i julklappsland med bara Erik... Jag kunde liksom inte varit mer glad och nöjd när jag la mig i går.

Mitt i allt ska jag erkänna att det också finns ett bloggtvivel. Om min kära, kära bloggs vara eller inte vara i framtiden. Anledningen till tankarna är flera och jag ska inte gå in på dem alla närmare nu.

En är dock att jag faktiskt inte har den blekaste aning om vad väldigt många av mina läsare tycker om den - eller ens vilka de är. Antalet varje-dag-läsande ökar smygande och det känns ju jätteroligt och borde vara ett tecken på att det finns något som lockar tillbaka. Samtidigt känner jag att jag ger ganska mycket av mig själv här - utan särskilt mycket respons - och det får mig ibland att tappa gnistan och undra varför i hela friden jag gör det så öppet? Och lägger så mycket tid på det som jag ibland faktiskt gör. Det betyder så mycket att få något litet tillbaka ibland - om det så bara är någon enstaka gång - så jag vet att någon finns där och läser och tycker. Och många av er är jätteduktiga på just det! Att synas lite nu och då. Jag är säker på att ni vet vilka ni är ♥


Sedan ska jag villigt erkänna, som så många gånger förr, att jag i perioder kan vara hemskt dålig själv på att kommentera hos andra. Nu har jag haft en tid då jag inte bara varit dålig på det utan även varit dålig på att läsa hos andra överhuvudtaget. Men jag håller fortfarande med en av mina kärastes ord om att man om man har tid att läsa egentligen också har tid att bara skriva en rad. Lämna ett litet spår efter sig.

Envägskommunikation blir trist i längden och när jag nu sitter här och gnäller sträcker jag samtidigt på mig och säger åt mig själv - igen - att skärpa mig på fronten när jag är hos andra och läser... Jag vill ju "leva som jag lär". Jag tycker verkligen att livet blir så mycket roligare om man är snäll mot andra och säger det man tänker och tycker om dem - till dem. Alla är värda att få höra det de är bra på eller få bekräftat att den där tröjan ju var himla snygg. De senaste åren har ganska många människor i vår närhet försvunnit och jag påminner mig ofta om att fånga dagen, njuta varje minut - ja alla de där klyschorna som ju är så sanna.

Oj, vad jag babblar på nu. Äsch, vad jag vill ha sagt - det skulle vara en sorg för mig att sluta med det här och jag försöker hitta ett alternativ som skulle funka men har inte kommit på något bra ännu. Så tills vidare fortsätter jag! För det är ju ändå min egna lilla grej. Det jag gör den lilla egentid jag har. Och jag vill verkligen inte "skälla" på någon, det hoppas jag att ni förstår? Men jag hoppas och tror även att ni kanske innerst inne också förstår hur jag menar?

Nog om detta. Kanske mer om det en annan dag. HÄRLIGT var det i alla fall att i morse vakna upp till en gnistrande vit vintervärld! Så oväntat och fantastiskt roligt att få väcka de små och bära dem till fönstret... Ett snabbt uppvaknande kan man säga att de fick :) Och tänk, att ett mammahjärta kan bli så varmt av att se sina barns lycka!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår precis hur du känner Anna! Förstår din glädje och att dina minnen från dessa år är samlade och bevarade. Det är en skön känsla att kunna gå tillbaka i tiden och minnas, minnas det man annars hade glömt trots att det just då var så viktigt.

Jag läser din blogg mer än gärna, så fort jag hinner är jag inne och läser. Många bra tips från en kreativ mamma som du!!!

Positiv är du också. Glad, påhittig och ödmjuk! Du ska vara riktigt stolt över dig själv! MEN baksidan av att man alltid gör sitt bästa är att huvudvärken kommer smygandes med tiden. Kroppen säger nej, men man vill inte lyssna! Vet hur det är, man är lite för envis ibland!

Va rädd om dig!!
KRAM!

Anonym sa...

Schas huvudvärk! Attans att den ska återkomma. Hoppas blåbärssoppan jagade väck den för alltid nu.
Klart du ska fortsätta blogga, men sättet kan ju ändras, där bestämmer bara du :-)
Ni andra som är här, skriv en rad vettja...
Sköt om er och mys på
Kram viktoria

SandraS sa...

Kärlek till dig hjärtat och ajjabajja till huvudvärken!

anna e sa...

Ååå, vet precis hur den där huvudvärken känns. usch!
Här hemma hostas det fortfarande. den enda som klarat sig hitills är just Clara.
Vi hade tänkt att F skulle kunna gå till skolan imorgon...vi får se!

Hoppas att vi får julmysa snart!!
Om inte annat så får vi ladda för att ses på Luciamorgonen men våra små troll ;)
Vore så synd om du la ner din blogg förresten...men förstår hur du tänker.

Många kramar till er alla!!
Anna

Camilla sa...

<3 Älskar att läsa din blogg men förstår dina tvivel! Kanske har fler samma problem som jag, att det allt som oftast inte går att kommentera utan jag får ett "försök snart igen" meddelande? JAG ska iaf bättra mig och kommentera mera! Kramar i massor!! <3 <3 <3

Åsa sa...

Jag läser din blogg så ofta jag hinner och inspireras alltid och försöker alltid efter det att vara en så bra mamma som du verkar vara! Dessvärre ligger jag miltals efter... Det skulle vara så tråkigt om du slutade blogga du har så många fina tankar att dela med dig av!

Erica sa...

Ligger ju en bit efter med läsandet nu men vill skicka kramar i massor!
Ses snart :)