söndag, maj 11, 2008

Sommartider

Det har känts som om man varit på chartersemester varje morgon man stigit upp den senaste veckan. Ett varmt solsken har strilat in i det kokvarma sovrummet och när man dragit upp rullgardinen har en klarblå himmel, en strålande sol och blickstilla träd uppenbarat sig. Dag efter dag efter dag... Hela huset doftar av härlig sommar. Ni vet så som det luktar då dörrarna står öppna från morgon till kväll. Det har sannerligen varit en idyllisk vecka på alla sätt. Att få njuta av varenda ögonblick här hemma har inte gjort saken sämre. Att snudd på kunna se live hur naturen exploderat och blivit grön. Hur syrénblommorna öppnat sina knoppar mer och mer för varje timme. Hur björkarna svischat ut sitt pollen som sen tagit riktning rakt mot min näsa och satt sig som ett lock i den och därpå fått mig att nysa och snörvla. Mig och många många andra som också råkat ha sina näsor i vägen. Men det är det banne mig värt för den här första värmeböljan är ju så underbar.

Grillen har jobbat hårt i helgen och vi har passat på att verkligen njuta av det fina vädret, för utan att låta för pessimistisk – man vet ju hur det brukar vara… Kanske får vi nu inte se solen förrän efter midsommar igen ;) I går var vi till en sjö i närheten och badade fötterna som efter någon minut fick kramp och därmed kunde stå kvar i nästan en halvtimme. Filip, som tidigare somrar varit en badkruka visade även den sidan i år, åtminstone till en början. ”Ilip färdig”, sa den lille tuffingen efter att precis ha snuddat vattenbrynet med ena stortån, men efter ihärdig och överdriven peppning från både mig och Erik var han så i och när han efter en stund snubblade och plumsade framstupa såg han först bara lite paff ut innan han fortsatte sin plaskstund som om inget hänt. I dag packade vi in oss i bilen och styrde kosan mot Gränna för picknick, glass och lite lek. Vi har precis bytt bil och syskonen sitter nu bredvid varandra där bak vilket har sina fördelar. Flera gånger i helgen har Vilma somnat med storebrors hand i sin... sött så det förslår!

Filip har varit på ett strålande humör. Säg den två och ett halvtåring som inte älskar att få vara ute dagarna i ända... Han har cyklat (läs hävt sig framåt på envisa ben) massor på sin trehjuling och sprungit omkring här på gräsmattan med sin ”gäspittare” som han kallar den. Och hörlurar på förstås. Och så har lilla poolen åkt fram. Filip fick i dag riktig kläm på vattenslangsmunstyckets olika finesser vilket resulterade i en actionfylld rulle när jag skulle filma hur duktig lilleman var och han plötsligt riktar slangen mot mig. Jag lägger upp mitt spindelskrik av högsta decibel och filmen blir plötsligt hoppig och visar ömsom himmel, ömson altangolv och däremellan skuggan av mig som studsar över golvet, bort från en hysteriskt fnittrande liten badpojke :) Ett kodak-moment. Fast på film.

Även lilla Vilma har mest varit en glad och nöjd liten tjej hela helgen. Förutom den alltför stora solhatten som stundtals skuggat väl mycket av Vilmas värld verkar lillan njutit lika mycket som vi. Pratat, ätit på sina tår och allt annat som kommit i hennes väg och skrattat åt storebrors knasigheter. Precis som en halvårig liten dam ska göra.

I morgon ska temperaturen visst dimpa med tio grader. Då styr jag och lillan kosan mot stan med förhoppningen att hitta en solhatt modell mindre och lite sommarkläder till mig. På återseende i veckan!

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter som en helt fantastiskt helg! Skulle hemskt gärna vilja se den där vattenfilmen ;-))

Hoppas du har en bra shopping idag!

Kram