tisdag, december 23, 2008

Snart…

Älskad, efterlängtad och alldeles snart är den här igen. Julen. Min absoluta favorittid på året. Det finns inget som skänker det lugn och den stämning som dessa dagar gör, och det behöver vi alla så väl. Här är nu julfixat in i minsta vrå. Aldrig är så mycket i huset så välstädat samtidigt som nu till jul. I alla fall inte hos oss, och bara det ger mig ro. Nu ska vi bara njuta och mysa i massa dagar. I luften ligger en salig doftmix av ljuvlig hyacint, färsk gran, nygriljerad skinka, fräsch apelsin, och… bajsblöjor. Påsen som står och lurar vid trappan gör nog bäst i att skutta ut till soptunnan bums.


Och i år står faktiskt granen så grön – och grann – i stugan. Förra året hade jag lite synpunkter på utseendet men i år är den så fin, så fin. Visserligen fattas det åter ett grenverk långt upp men vad gör väl det. Filip älskar den och sa i morse att han tänkt på julgranen i natt. Och så har han också blivit utsedd till förste grantändare då han liten som han är smidigt kan åla sig inunder och tända den på morgonen och därmed minska rasrisken :) Vilma har konstigt nog knappt brytt sig om den. Festligt hur olika de är på den punkten. Filip nästan hängde ju i den för två år sedan…
Julen ska i år firas hos oss och med tanke på det gör jag nog bäst i att uppsöka sängen nu. Måste bara först dela med mig av morgondagens efterrätt som jag vispade ihop för en stund sedan – julglass i olika smaker från senaste numret av Buffé. Jag tror den kommer göra succé för jag hade lätt kunnat äta den ”oglassad” som smet, direkt från bunken (vilket jag också gjorde i enorma mängder…)

Nu övergår snart uppesittarkvällen till julaftonsnatt... En God sådan önskar jag er alla!


Inga kommentarer: