fredag, januari 02, 2009

Ett gott slut och en god början

Äntligen tillbaka efter vad jag tror är tidernas längsta blogguppehåll. Hoppas ni alla har haft en skön jul med snälla tomtar, ett gott slut på det gamla året och en strålande inledning på det nya – antingen det firades i goda vänners lag, på tu man hand i tevesoffan, i feststassen, i mysbyxorna eller med en av världens allra finaste små nybakade pojkbebisar i sin famn…!

Här har njutits av tindrande jul, god mat, lata lediga dagar och ett alldeles ovanligt lyckat nyår. Både julafton och nyårsafton har firats här hemma och det är helt klart en av anledningarna till att jag inte ens hann in och önska er ett gott nytt år här. En annan anledning är den lilla bloggsvacka med tunghäfta eller kanske snarare ”fingerhäfta” som tyvärr funnits inom mig i några veckor men som jag verkligen hoppas hitta tillbaka till snart, snart… Ni vet, när huvudet är alldeles fullproppat med inlägg av de mest skiftande slag men fingrarna i kombination med huvudet inte låter dem blomma ut. Och det känns faktiskt som en liten sorg att det aldrig blev av att jag delade med mig av alla våra julbestyr, mina julklappstips (som kanske får dyka upp framöver i form av presenttips i stället!), julbaket och glimtar av vårt julpyntande hem… Om varje decemberdygn bara hade haft en extra bloggtimma!

Tomten var som vanligt väldigt snäll och givmild mot både oss och barnen. Filip var i sitt allra lyckligaste tillstånd då han uppenbarade sig på vår baksida och pratade artigt med honom under julklappsutdelningen. Dock märkte jag hur fundersam han blev när tomtefar lite diskret försökte rädda kuddmagen från att välla ut ur tomterocken… Eller hur han spetsade de små öronen i går när vi tittade på film från julen 2007 och farfars speciella och lite pipiga tomteröst med extra bred Närkedialekt vällde ut ur högtalarna och ganska tydligt avslöjade att den där tomten lät ruskigt lik riktige farfar...

Snyggaste påslakanen pryder i alla fall snart vår säng (återkommer till detta) och mjuka, sköna handdukar i passande naturfärger pryder vårt badrum. Våfflor kan återigen gräddas i vårt kök (vilket inte varit möjligt sedan i somras då vår gamle trotjänare lämnade oss), Erik kommer nu somna med nya böckerna på magen varje kväll i månader framöver och jag har ett litet kuvert som låter mig shoppa nya kläder till våren. Och ett annat mycket värdefullt kuvert som viskar om en stunds avkoppling på skönhetssalong… Och så har jag ju en ny parfym!

Jag hann aldrig gå den där luktrundan jag hade planerat så det fick bli en jag som hastigast läst om i höstas och som jag sedan provduschat på handen och fallit för direkt. Nya Amor Amor Tentation. ”En fräsch och mystisk kombination”, läste jag i den där tidningen och det stämmer. Inte för att jag vare sig är eller vill vara mystisk. Lite åt det tunga hållet tycker jag beskriver den bättre, fast ändå sådär fräsch som en parfym ska kännas. Kul att ha en ny. Filip älskar den och kommer genast med sina lilla hand för att gnugga av lite mammadoft på sig när jag sprutat på den :)

Filip och Vilma fick sina paket uppdelade på två tillfällen då vi firade just så i år och det visade sig vara ett lyckat drag. Många nya fina saker att leka med på julafton och juldagen och så ännu ett lass på annandagen. Bland favoriterna måste nämnas bondgårdslegot, en SOS-station med brandbilar, nya böcker där Halvan kör sopbil och flygplan, alfabetspussel och den bedårande Tummenmorgonrocken för Filips del.

Och Vilma, hon har nu en ny röd kofta från PO.P, söt hjärtpyjamas från samma ställe, klosslåda i trä, bowlingspel med djurkäglor i plast vilka är omåttligt populära, fina enfärgade nappar från Tyramyra (vilka är om möjligt än mer poppis!) samt jättefina stapelbara klosslådor som storebror älskar mest!

Och just det. En ny stekpanna, en ny dammsugare och en ny spis (!) finns nu också i vårt hem… (dock tyvärr inte från tomtens säck utan påtvingade nya köp på grund av trasiga föregångare *grymt*) Spisen är inte här riktigt än men så gott som på väg och anländer på måndag. Fram till dess får vi fortsätta klara oss utan ugn, något man egentligen använder mycket mer än man tror har vi märkt nu sedan dagen före julafton då den började krångla och inte ville gå igång. Precis när skinkan skulle in. Dock fick vi på den till slut, så även på julafton med sedan dess har den varit helt livlös. Kul. Särkskilt som den är en superspis med två ugnar som vi varit så nöjda med men som tyvärr visade sig kosta nästan lika mycket att laga som en ny spis kostar. Så nu är alltså en ny på väg. Ibland händer saker sannerligen vid ovanligt fel tidpunkt.

Jag önskar så att jag hade haft tid och fingerfärdighet (läs, huvud i samarbete med fingrarnas dans över tangenterna) till en årskrönika. Det är nog de inlägg hos andra som är allra roligast att läsa och jag ska snart frossa hos er, kära bloggvänner! Dock blir det ingen sådan härhemma detta årsskifte.

Det vi konstaterade här hemma på nyårsaftons kväll, det var i alla fall att året 2008 kretsat kring två saker - familjelivet och vår föräldragrupp. Vänner som detta år vuxit sig starkare och starkare. Vänner, vars betydelse lagt sig som en skyddande hinna runt hjärtat och som man nu inte skulle klara sig utan. De mest värdefulla. Ni tre alldeles underbara familjer vet ju förstås precis vilka ni är och ni ska veta att ni förgyller vårt liv. Vi är så otroligt lyckligt lottade som funnit er, och våra små som också de funnit varann.

Det var alltså de, våra allra käraste vänner, som vi hade glädjen att ha runt oss detta nyår och bättre än så kan ett nytt år inte ta vid. Det är jag säker på.

1 kommentar:

Anonym sa...

Och så glad jag är att ha dig tillbaka!! Saknar dig alldeles förfärligt när dina fingrar får fingerhäfta.

Låter som ni hade en utmärkt jul och ett härligt nyår i goda vänners lag. Precis som det ska vara.

Attans på spisen!

Kram