söndag, maj 31, 2009

Alla mammors dag

Hallonsmoothie, goda mackor och ett par glossiga, glansiga, tilltalande tidningar mötte mig vid frukostbordet i morse. Och ett rosa monster som Filip hade ritat och använt som omslagspapper till tidningarna. Sen är det här en ovanlig dag för Mors Dag i år var planerat att bli en vilodag för mamma Anna så jag skjutsade Filip och Vilma in till mormor och morfar i morse och där ska de vara tills vi hämtar dem om några timmar. Jag inledde egentiden med lite plock i lugn och ro som i den formen verkligen kan ge mig ro i själen. Sen städade jag kylskåpet så det riktigt blänker när man nu öppnar det. Vid lunchtid försvann Erik och kom tillbaka med pizza och efter bloggning i gassande sol ska jag strax lägga mig tillrätta för årets premiärstund i en av våra absoluta favoriter – hängmattan. Titta upp i det skira gröna trädet. Fantisera om den lilla människan som snart kommer ut till oss och sen drömma mig bort bland heminredning och gravidprat i mina nya tidningar.

Våra mammor ska vi fira vid ett senare tillfälle då huset en fin helg som denna prioriteras. Man vet ju hur hopplöst det är om en regnperiod kommer snart och man då ångrar att man inte tog tillvara på de dagar som var fina. Så min hjälte Erik, han vilar minsann inte. Han snickrar, oljar, grundmålar och ska snart ge sig upp på svindlande höjder för att måla klart norrgavelns högsta punkt.

Hoppas ni alla mammor därute blir ordentligt uppmärksammade i dag. Unga, som gamla. Trötta som pigga. Runda som smala. Levande likväl som änglamammor. För alla är vi ju just det – mammor. Och jag tror de allra flesta fullkomligt älskar den rollen över allt annat, även om vissa dagar känns tunga och långa. Det är ju inte främst de dagarna man minns när man tänker på sitt liv som mamma. Då tänker man på allt det fina det för med sig. Glädjen. Hoppet. Kärleken. Så sträck på er alla mammor och njut av er dag. Det är vi alla värda (även om jag alltid får en gnutta dåligt samvete över att inte göra något, därav det nystädade kylskåpet ;) )!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du behöver fler "mors dagar" kan man ana, så det är dig väl unt!
Hoppas allt ont inte gjorde sig påmint!

Kramar Viktoria

SandraS sa...

Vilken mysig dag!! Ja, att vara mamma är verkligen en ära! Något så fantastiskt! Tänk att vi fått en egen dag. Barn frågar ju ofta, varför finns mors dag och fars dag, men inte barnens dag?...då brukar man höra svaret...mamma får en dag, pappa får en och ni barn får resten!!!!! Det är väl rättvist ur ett barns perspektiv ;) Kram på dig min vän!