tisdag, maj 26, 2009

Dagens namnsdagsbarn – Vilma!

Det var inget vi tänkte på då vi gav våra novemberbarn deras namn men det föll sig ändå så att båda har sina namnsdagar i maj. Lämpligt och mysigt med tanke på att de ju fyller ganska nära jul. Filip hade sin dag i början av månaden och då fick han sin lilla cykel med stödhjul och cykelkorg. Vilma har haft sin dag i dag och med mig hem i ett stort paket hade jag en alldeles jättesöt liten docka (med förfärliga kläder, varför är det alltid så?)! Som kan suga på tummen, surpla ur sin vällingflaska, gråta och snarka.

Mest exalterad över denna varelse blev förstås Filip som la ner hela sin själ i att trösta, vagga och vyssja. Vilma var också ivrig att vilja leka med sin nya vän och vi fick rycka ut på mer än en dragkamp syskonen emellan. När det så var lillasysters tur höll vi på att fnissa ihjäl oss då hon la sig till med en ny och väldigt viktig min när hon pysslade om dockan. Och så kunde hon inte låta bli att smaka på vällingflaskan… När dockan, som Filip döpt till Maja, började gråta fick Vilma dock ett bekymrat veck i pannan och gav efter några försök upp och lämnade tröstandet åt Erik samtidigt som hon själv styrde kosan mot Filips bärgningsbil.

Ni förstår, med en mycket bil och maskintresserad storebror är det lätt för en liten dam som hon att dras med i hans lekar, vilket förstås är jättekul – och även charmigt då hon oftast iklädd klänning kör traktorer så det ryker på hans rum eller då hon på Öppna förskolan kör dockvagn med billjud.

Som både pojk-, och flickmamma har jag dock börjat sukta efter lite docklek på sistone och såhär långt har min idé fallit väl ut. Filip och jag hämtade i kväll in den röda docksängen vi hittat på loppis och den bäddades sen efter konstens alla regler av omtänksam och pysslig liten kille. När jag kom in i Vilmas rum nu för en stund sedan såg jag att han stoppat om Maja med Vilmas snuttefilt och sen staplat alla bebisböcker på golvet bredvid docksängen där han även ställt hennes vällingflaska. Bredvid en gul dumper. Hon får ju inte bli för tjejig den där Maja…

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka goa barn ni har!

mysigt!

kram viktoria

SandraS sa...

Så otroligt charmigt! Vilken mysig em och kväll =) Vi har faktiskt aldrig firat namnsdagar varken Peter eller jag i våra familjer, så det är (tyvär) inget man ens tänker på....det är egentligen lite tråkigt, för man lägger ju ner en del tid och omsorg gällande att välja deras namn. Ses i eftermiddag =) Kram Sandra

Anonym sa...

Tänk vilken underbar storebror Filip är och vilken förebild för lilla Vilma. Er lilla trea kommer troligtvis att få världens bästataste syskon. Vilken lyckost.

Kram