söndag, maj 10, 2009

Följetongen fortsätter…

Första jobbveckan gick snabbt. Och första helgen efter den gick såklart ännu snabbare.

Att komma tillbaka till arbetslivet har annars varit helt okej faktiskt. Liksom sist märker man att saker och rutiner man för länge sedan trodde var bortglömda, egentligen bara legat i träda ett slag för att dag för dag vakna till liv igen.

Alla på min enhet och andra jag känner och brukar prata med har varit så trevliga och snälla och bemött mig och min mage positivt vilket känns så skönt. Minst sagt. Var lite orolig där även fast jag var uppe en månad innan jobbstart och märkte lite av det redan då.

Men. Och det är så sorgligt att återigen skriva detta (om jag ens törs skriva det…) – sen har tyvärr även en hel drös av konstiga, plumpa och totalt okänsliga kommentarer haglat mot mig (och nu menar jag inte på jobbet). Utan från folk jag bara känner igen men vanligtvis inte brukar prata med. Plötsligt verkar de ha ett behov av att säga något lustigt och därmed kommentera mitt tillstånd:

- ”Väntar du barn igen? HERREGUD, vi höll på att SVIMMA när vi såg dig!”
- ”Men hur gammal är er minsta, har hon hunnit fylla ett? Jaså, ett och ett halvt – ja, men det ÄR tätt ändå.”
- ”Ojoj, ni KOMMER få det TUFFT!!! Tre så små, ja men man väljer ju själv hur man vill ha det.”
- ”Ska du befolka **** själv? Hahaha!”
- ”Någon dag ska jag berätta för dig hur barn blir till för det verkar ni ju inte veta!”

- "Törs man säga grattis, eller...?"

Tror ni någon av dessa kommentarer är lätta att svara på? Jag brukar vanligtvis inte stå mållös utan ha svar på tal ganska snabbt men på dessa har till och med jag tvekat för vad sjutton ska jag säga? De skulle likaväl kunna spänna ögonen i mig och fråga rakt ut om det här verkligen var planerat/om det var meningen, för det är ju precis det de vill veta. Och där står jag och känner mig nästan tvingad att förklara och försvara. Önskar jag hade modet att med samma ton som deras svara att det inte var planerat men att det VAR meningen. I själva verket står jag nog mest där, matt leende och ser lite tjock ut. Och försöker säga något neutralt och trevligt för att släta över.

Eller damen vi mötte i en affär i lördags, som först tittade på Filip och Vilma som jag höll i varsin hand, och därefter på min mage samtidigt som hon skakade på huvudet...

Det är så himla sorgligt hur människor beter sig. Jag kunde faktiskt aldrig tro att detta skulle hända på riktigt. Som ni vet hade jag mina aningar och en oro för det men i och med sista veckans hugg har det tyvärr börjat göra alltför ont. Så många snälla, däribland många av er som läser här, har peppat och sagt att jag inte ska bry mig utan nonchalera och jag har verkligen försökt och åtminstone oftast lyckats men nu har jag blivit attackerad med så mycket negativ energi på kort tid att jag känner mig alldeles nedstämd. Nedstämd och uppriktigt ledsen för jag kan inte riktigt förstå vad som är så himla konstigt i mångas ögon eller varför de bara MÅSTE hinta om vad de tycker rakt ut. Tycka får man så gärna, men ibland gör man det bäst i det tysta. Av respekt och kanske en smula omtanke?!

Två gånger tidigare har jag gått runt med mage och varit så STOLT över det och över den. Den här gången har jag precis samma känsla när jag är bland människor jag tycker om (och det är också de som beter sig precis som de tidigare gångerna mot mig). I många andra lägen (och då nämner jag inte alla här) känner jag nästan att jag vill gömma mig och skydda liten därinne för att slippa höra allt konstigt prat. Jag vill ju inget annat än att bara ägna tankar på allt det roliga och positiva. Att njuta av mitt tillstånd och av de mer och mer tydliga hälsningarna från liten därinne. Och det är klart att jag gör det också – njuter. Men tyvärr börjar jag inse att jag inte kommer få ägna mig åt enbart den känslan den här gången. Den kommer, sorgligt nog, fortsätta skuggas av de som inte kan låta bli att göra sig roliga. De som vräker ur sig det mest klumpiga. Eller de som inte ens låtsas se det uppenbara. Det uppenbara som väl ändå är rätt naturligt för någon i min ålder.

Ja, följetongen fortsätter och verkar tyvärr så göra. Att jag återigen väljer skriva om det är för att jag brukar skriva om det som är aktuellt i livet och det är detta i allra högsta grad nu. Kan ju inte bara tralla på och se förbi verkligheten.

Till sist plankar jag en mening som var den sista i en artikel som några arbetskamrater till mig skickade hem för ett tag sedan. En artikel från DN där en trillingmamma skrev om samma fenomen som jag upplever med skillnaden att hon då fick tre på en gång. Många var kommentarerna hon fått. Artikeln hade hög igenkänningsfaktor och var raktigenom klockren, slutfrasen likaså;

”Och så finns det de som säger grattis också.”

7 kommentarer:

Anonym sa...

Heja Anna och lill*n!
Vi längtar verkligen till tillökningen kommer! Han/Hon är självklart sååå välkommen in i gänget!!! Ödsla ingen energi på att bli ledsen över andras sätt att vara lustiga!! Det är det inte värt!
Kramar från mamma-Jenny

Anonym sa...

Tja, vad ska jag säga mer än att jag känner igen mig i det mesta so du skriver.

De som sagt grattis den här gången är lätträknade och de som har hävt ur sig plumpa kommentarer eller förskt göra sig roliga på min bekostnad har varit många.

"Har ni inget annat för er om kvällarna?", "Ska ni ha en till?" (med betoning på till), "Jaha, är det dags nu igen?" "Hoppla, hoppla vad tjock du blivit då?" Ja, jag skulle kunna fortsätta länge.

Det gör ont. Till och med riktigt ont. Varför är vår lilla tvåa inte så välkommen som vår etta var? Varför tycker folk att de överhuvudtaget har rätt att uttrycka en åsikt?

Men hur som helst så längtar iallafall vi i Lysekil massor efter er lilla trea liksom att jag vet att vår lilla tvåa är lika välkommen till världen av er.

De största av kramar!

SandraS sa...

Ja, här har nog många av oss erfarenheter tyvärr, mer eller mindre.... båda våra barn var beräknade i december och det fick vi höra MYCKET om, det var ju såååååååå synd om dem. En farmor som skulle hämta sitt barnbarn där jag jobbar såg mig då jag var i mina sista veckor med Noel...."du ska ha barn snart va, sa hon med ledsam röst...stackars barn, att alltid behöva fylla år i december...." det ska tilläggas att det var första gången vi sågs och det första och enda hon sa till mig... Visst är det inte den bästa månaden att fylla år i, det håller jag med om, det är inte det.... men att folk var tvugna att säga det hela tiden och i många fall var det det enda de pratade om, det liksom förstörde lite av väntan och glädjen faktiskt...

Just det här med hur, när, om, varför, hur många, i vilken ordning o.s.v folk ska ha barn verkar vara något som många tycker är deras angelägenhet....

Men åter igen Anna - skriv av dig och prata av dig om de eländiga kommentarerna men sträck sedan på dig - rejält!!! Och tänkt bara positivt. Släng ut de andra tankarna genom fönstret ;)

KRAM!

Lotta sa...

Älskade Anna.

Tre barn på kort tid är verkligen inte konstigt. Hade ni väntat det femte eller sjätte hade man väl kanske kunnat oroa sig över er ork eller din kropp. Men tre? Det är ju inget ovanligt. Det här barnet kom till er av en mening. Den att världen behöver fler, av er, älskade ungar.

Önskar det var lika lätt som sagt. Men sträck på dig. Klappa din vackra mage och njut! Ni är fantastiska du och E. Helt fantastiska!!!!!

Stora kramar från mig och E. Till er alla.

Anonym sa...

Hej Anna!

Förstår allt du säger :) Men tycker du med all rätta ska sträcka på dig och vara stolt. Mållös ska du inte behöva vara; Om nån säger "ska ni ha en TILL", så kan du svara om personen är lite äldre, ja nån ska ju betala din pension när du blir GAMMAL (har jag visst svarat en gång... ) och om nån säger "det kommer bli tufft", svara helt enkelt, ja det blir det säkert, men vad ruskigt kul de kommer ha tillsammans (för det är ju helt sant)eller lite manligt "det som inte dödar härdar". Och på den totalt urdumma kommentaren om att nån ska berätta för er hur man gör barn; "som du märker har vi lyckats alldeles utmärkt, och vadå tre, det är bara början på vårt egna fotbollslag," eller "ja, det är bara att vara tacksam och ta emot, alla har inte lika lätt att bli med barn". Ingen av kommentarerna avslöjar om det var meningen eller ej, vilket inte de har att göra med heller. Men koppla på smilet, om de är elaka så får de ingen triumf av att få dig modfälld eller mållös!
Eller... så vänder du helt enkelt andra kinden till, som jag så många gånger (utom på senare tiden) brukar göra, men TA INTE ÅT DIG, det är ett mirakel i er mage som är så efterlängtad!
Min chef sa till mig (en manlig chef i 55års-åldern "jaså, du är gravid, det är därför du har blivit så...fyllig, och då med händerna viftande mellan naveln och axlarna till, om vi säger så... Men sen fick jag löneförhöjning också, skämt åsido! Världen är full med plumpa människor, men jag tror inte de menar illa, de tänker sig helt enkelt inte för. Kramis, Hanna

Anonym sa...

Kan inte annat än hålla med alla ovan. Sträck på dig och var stolt. Ta inte åt dig. De lever ett annat underligt liv.
kram Viktoria

Erica sa...

Du vet vad jag tycker och tänker...
Jättekul att se dig och superfina magen även om det bara var en kort stund.

Kram!