söndag, september 06, 2009

Hösta

Helgen har gått i höstens tecken här hemma. Innemys i sakta mak i ruggigt och blåsigt väder, paj i stället för grillat i går kväll, filmkvällar och så en tur till en handelsträdgård för inköp av nya invånare till utekrukorna. I dag har jag fått superhjälp av trädgårdsmästare Filip att få ner allt i jord och oj, så fint och fräscht det blev jämfört med de brunkantade och rangliga blommorna som tidigare stod i fönsterlådorna men numera är bosatta i komposten. På framsidan står nu den där klotrunda bollchryss jag ville ha. I sprakande orangerött. Och bakom i fönsterlådan står små prydliga hebe på rad och skimrar i grönaste grönt. Finfint till vårt nyvita hus med bruna detaljer. Nu gäller det bara att hålla dem vid liv också och inte glömma bort stackarna som jag råkar göra ibland…


Och så är de tjocka, vita gardinerna nästan uppe. Åtminstone en längd. Det där kritiska stadiet är i alla fall avklarat. Det otroligt dötrista där man ska mäta och lägga upp… Uhh, jag avskyr det. Det är inte ofta jag är på dåligt humör men gardiner och symaskiner kan få mig att koka och tålamodet att prövas. Nästan så jag blir irriterad bara jag tar i måttbandseländet. Är det något som helst ska göra sig självt eller åtminstone gå på tre röda så är det sådana sysslor. Nu är ju Ikeas ”lägga-upp-band” som bara ska strykas på en fenomenal uppfinning och de räddade mig i går från att bli arg :) Nu ska bara fönstret putsas och spröjsen efter sommarens målning äntligen sättas på innan längd nummer två ska på plats och göra sovrummet höstmysigt och ombonat.

Ute är gräsmattan klippt, några av utemöblerna inställda, nedfallen skruttfrukt bortkörd i miniskottkärran, poolen och andra skrymmande uppblåsta leksaker urpysta på luft och garaget lite småstädat sådär. Ro i själen ger sånt, särskilt när det görs tillsammans med två hjälpsamma barn…som tyckte det var kul! Undrar just hur länge det intresset kommer sitta i? Troligtvis inte till tonåren i alla fall så det gäller att passa på att njuta när planteringsspaden är ett hetare alternativ än sandlådan och då sopkvasten går före gungan!
Nu ska lillskrutt få bada. Den lillskrutt som sov över hela höstfixet och dessutom missade ett helt mål mat... Med nästan sex timmar mellan de senaste två målen misstänker jag att någon kommer vara bosatt vid mammas matfabrik i kväll - för ikappätning.

3 kommentarer:

Erica sa...

Låter som en riktigt mysig dag!

Kram på er

Pernilla sa...

Hej
JAg tycker att det hade varit jätteroligt om du la upp en bild på ert nymålade hus.
Kram från nyfikna Pernilla

Anonym sa...

Vilken underbar helg! Och gissa vad jag har i mina krukor på framsidan om inte hebe och bollkryss ;-)

Jag vill också se ert nymålade och fina hur med bruna markiser!

Kram