måndag, oktober 19, 2009

Filip skriver!

En av årets – ja, faktiskt har han älskat det sen förra vintern – stora favoriter i Filips värld är alfabetet. I pussel, i spel , i böcker, att titta på när jag skriver… Han har varit väldigt intresserad och det är så kul tycker jag. På nya dagiset har de också jobbat mycket med barnens namn och initialer nu under hösten så han får det just nu från två håll.


Så häromdagen när vi satt och ritade sa han att han ville ”skriva hela familjen”. Sitt eget namn kan han sedan innan liksom våra andras första bokstav men han har inte skrivit ut hela namnen förut. Nu ville han att jag skulle bokstavera och så skrev han. Och han kunde få till dem på papperet! Varenda bokstav, även om K:et i Erik var rätt bråkigt och bökigt enligt skribenten själv och även om vissa bokstäver hamnade både upponer och bakofram… Rätt världsliga detaljer när man knappt är fyra ;)
Initialerna efter Filip var en mycket viktig detalj. Med punkt emellan också :)

Nyss gjorde han det igen. Medan jag var i telefon sprang han fram och tillbaka och frågade efter bokstäverna och när jag fick se resultatet så fanns alla namnen där igen. Den här gången skrivna från höger till vänster, men de fanns där.

Ska bli spännande att se om intresset håller i sig. Uppmuntran kommer han i alla fall att få då ju mamman hans tycker så mycket om det – att skriva menar jag! Något annat man inser är att det är en stor pojke vi har i huset nu. Så overkligt. Nyss var ju han som Alvin, och ändå har Vilma hunnit vara liten däremellan... Jisses, så många barn vi har!

3 kommentarer:

Erica sa...

Vilken duktig kille Filip är!

Kram på er :)

Sandra sa...

det är helt otroligt att den lilla bebis jag började följa är en stor kille som skriver så fint! kram på er

Anonym sa...

Heja duktiga, duktiga Filip!!! Jag känner på mig att du ärvt din fina mammas talang att skriva.

Här hemma börjar bokstavsintresset också ta fart och Simon tror att det står Simon överallt där det finns ett S med.

kram