tisdag, maj 25, 2010

En kasse mat

Supersnälla farmor har den här veckan överraskat oss med det ni ser på bilden. En kasse mat från Linas Matkasse. I går kväll anlände denna välfyllda och blytunga påse med recept på fem middagar och ingredienser till dessa däri. Perfekt timing en vecka som denna då jag har åkt på en förkylning, visserligen av det snällare slaget men ändå med borttappad röst och huvudvärk.

Så i dag har jag och barnen lagat stor pannbiff med banancharlottenlök, gräddsås och kokt potatis. I morgon blir det bulgursallad med rädisor, senap-, och vitlöksdressing och rökt makrill (!) – inget vi brukar äta annars så ska bli mycket spännande. Och så följs det av fläskfilé med dragonsås och klyftpotatis, färsk gnocchi med ugnsbakade körsbärstomater, mozzarella och svarta bönor (dock hopp över bönorna för mig. Tyvärr kommer jag nog aldrig lära mig tycka om bönor och dess konsistens…) och så till sist kycklingbullar med ris och currysås. Till detta en massa fräscha härliga grönsaker och veckans vardagsmatfråga kändes med ens ganska smidig.

Jag insåg i dag när jag stod och lagade mat att detta måste vara drömmen då båda föräldrarna jobbar, barnen har hämtats på dagis och man både har idén och ingredienserna hemma. Så snabbt och enkelt och en sann känsla av lyx att ha kylen fylld med ALLT. Allt inklusive lite sådant som normalt sett inte brukar finnas där.

Lite skäms vi dock för att det blev just Linas Matkasse, vilket beror på att Eriks mamma hakade på ett erbjudande... En av våra grannar driver nämligen sedan flera år tillbaka FamilyFood, vilket är ett företag i samma anda. En varierad, familjevänlig och till stor del ekologisk matkasse med recept direkt hem till dörren… Så är det någon vi i framtiden kommer gynna är det såklart dem! Dock är våra barn så pass små – i flera bemärkelser, både till ålder och i maten – ännu att det blir lite överdimensionerat men vi kommer säkerligen testa den här grejen då vi befinner oss mitt i vardagen.

Over and out från sjukstugan. Nu vankas bulgursallad - Erik tjuvstartade med morgondagens!

Uppdaterat lite senare: Galet gott är betyget om den saftiga bulgursalladen med avocado, gurka och rädisor och den rökta makrillen... mmm. Två skeptiska barn petade först med lite rynkad näsa i makrillen men vips så var den borta och det ropades efter mer :) Kul!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jobbigt med förkylning och huvudvärk!! Krya på dig och lycka till med matglädjen :) Vill också ha en kasse med mat!! Fin klänning du köpt till bröllopen!! Ska ni på Johan & Annas bröllop den 21 Augusti? Kramar från oss!!

Anna E sa...

Vad härligt med massa mat..och nya recept! Jag tycker jag lagar samma alltid numera. perfekt present!

Vi ses imorgon då hoppas jag ,..så får vi ta och planera in en liten lekdejt!

Kram

Anna sa...

Det är ju perfekt ju, men jag håller med dig om bönorna, inge vidare=). Vi har med tänkt att beställa en sån kasse, men har kollat med handla24, tror jag det hette. Perfekt när ideérna tryter som dom gör ganska ofta tycker jag.

Va synd att du blivit förkyld, hoppas det går över fort. Ska ni springa på marknad på fredag, i så fall syns vi nog. Krya på dig och hör av dig när ni har tid att ses.
kram