måndag, november 29, 2010

Första Advent, Snö och Lussebullar


Nu ÄNTLIGEN börjar det! Tiden runt jul gör mig verkligen LYCKLIG och jag njuter så mycket jag bara kan av allt mysigt runt omkring oss. Alla stjärnor och ljusstakar placerades prydligt, med stor hjälp av en julivrig Filip, på sina platser redan i onsdags kväll. Tjuvstarter är tillåtet ibland.

Vi har så galet mycket snö att man knappt tror det är sant när man tittar ut och konstaterar att det nästan är lika mycket som i vintras. Förra veckan härjade magsjuka på dagis och vi valde bort smittorisken och bytte den till hemmamys i stället. Och mys blev det verkligen då ett envist snöoväder hängde över oss nästan hela veckan. Det snöade verkligen i flera dagar och i den starka blåst som dessutom rådde var det en ren njutning att när klockan närmade sig dagisdags bara kika ut genom dörren och sedan kvickt stänga den om sig och gå tillbaka in i värmen.

Första adventshelgen har bestått av en hel del jobbande för Erik men också snöäventyr, lussebullsbak, mycket lek med alla nya presenter barnen har fått, god mat och dryck och så till sist en isande kall men stämningfylld julskyltning. Första ljuset är tänt och nedräkningen har börjat - för barnen. Själv tycker jag att varje dag fram till jul är en ren fröjd. En ren fröjd är det också att sätta tänderna i årets lussebullar som är fyllda med mandelmassa. Jag brukar skifta mellan att baka klassiska lussekatter vilka såklart är finast att se på, och så dessa inte lika snygga men ack så smarriga snurror med sin goda fyllning...

Vid närmare eftertanke måste jag nog testa en gång till för säkerhets skull att de verkligen blev goda. Blir alltid så galet sugen på något såhär frampå kvällskvisten och då lockar helt klart bulle mer än banan :)

2 kommentarer:

Camilla sa...

Mmm, de såg fantastiskt goda ut! Recept kanske?! Kram kram

SandraS sa...

Vad fin ljusstaken blev!! Söta små tomtar det där. KRAM