tisdag, november 30, 2010

Julens dofter

Tänk er doften av nybakade lussebullar och pepparkakor. Den kryddiga glöggen som kickar igång ett sug i magen. Den friska doften av clementiner och den tunga men ack så ljuvliga av hyacinter... Mmmm...

Det snöpliga är att jag inte har kunnat känna några av dessa julens dofter på sistone. Min näsa är täppt kan jag lova. Sådär igentäppt som bara min näsa kan bli och ringer någon svarar jag ett flåsande "Det är Adda", i luren ;)

Årets första hyacint står nu i full blom och jag har i dag, i turordning, tryckt den under barnens näsor. Filip sa "Mmm, vad gott. Har du sett den lilla gula legobiten mamma?" Vilma luktade först åt fel håll, sådär så att de små vita blommorna såg ut att stå i motvind. Fnittrande kom hon på sig och efter att ha luktat åt rätt håll konstaterade hon att den luktade gott. "Ättegott". Alvin la upp ett glädjetjut när han fick den vita lilla blomman till sig och öppnade genast munnen för att ta sig ett bett.


Och jag, jag drog precis det djupaste andetag jag kunde (utan att sedan få en hostattack). Försökte i stället tänka mig doften och hoppas att den såhär kvällen före den riktiga julmånadens början ska fylla mig med riktigt skön, mysig, trevlig julstämning...

1 kommentar:

Anonym sa...

Krya på dig Anna!!!
Kramar Viktoria