onsdag, december 01, 2010

D E C E M B E R och Julkalenderdags

Brrr... en isande kylig start på december blev det. -15 grader i morse tyckte jag var kallt men så hörde vi av en dagisfröken som bor bara ett par mil bort att de haft -25. Dock har det varit vindstilla och mestadels soligt med gnistrande snö, så en härlig vinterdag om man bara dragit ner mössan ordentligt :)


I år är det premiär för ”färdiga” julkalendrar i vårt hem. Ända sedan det år då Filip blev storebror första gången har jag letat och knepat och knåpat ihop små paket, och blandat med diverse upplevelselappar har de utgjort en kalender varje dag fram till jul. En supermysig idé tycker jag om man lägger det på rätt nivå! Det behöver ju egentligen inte vara saker alls, att baka pepparkakor, åka pulka eller pyssla blir nog minst lika populärt.


Förra året var första året Vilma fick och då delade de två och fick paket varannan dag vilket faktiskt fungerade riktigt bra. I år har jag dock insett tidens begränsning och även fast jag tycker det är roligt så infann sig en nöjd känsla i mig då jag på sista Ullaredstrippen hittade Legokalendern till Filip som just nu brinner för dessa små byggbitar. Vilma, hon fick en Hello Kitty kalender och lyckan blev stor även där. Vissa saker behöver man liksom inte införa, de letar sig fram till små barn så bra ändå – som den lilla katten till exempel. För jag menar, vem kan undgå att se henne? Nu finns hon verkligen överallt och många är nog de små tjejer som tycker hon är söt.


Och kalendrarna har de fått så som de ser ut. Hade en liten plan på att trycka ut och slå in men struntade så i det till sist ändå. Det är så extremt mycket paketinslagning denna tid på året härhemma :) Har dock sett finaste paketkalendern någonsin men hittar tyvärr ingen bild så jag kan visa er. Den finns i alla fall på Indiska och är ljuvligt fin… Kanske ska man passa på om den reas ut sedan…?


På tal om julkalendrar – såg ni förresten kalendern på teve? Efter första avsnittet är åtminstone Filip fast och jag får erkänna att jag gärna sällskapar honom i soffan också. Hotell Gyllene Knorren kan nog bli en mysig följetong fram till jul!

Inga kommentarer: