måndag, januari 03, 2011

1-årig dopdag!

I dag är det ett år sedan Alvin döptes "i den stooola löda kylkan", som Filip benämnt den de gånger vi varit där :) Han kan så mycket vår storebror men bokstaven "r" är knivig!

Det blev aldrig att jag bloggade om dopet så som en liten återblick såhär på 1-årsjubiléet kommer här åtminstone en liten tillbakablick:



Det var en gnistrande vit vinterdag med knirrig snö under skorna. Vi körde den här gången samma upplägg som på Vilmas dop och hade fikat efter i Sockenstugan som ligger bredvid kyrkan. Skönt när man är ganska många måste jag säga även om det är ännu mysigare att vara hemma.
Vi hade piffat lokalen med guldbrun tyll på vita dukar, gnistrande stjärnor, lingonris som fick spegla att vi fortfarande befann oss i juletider och så tulpaner som skvallrade om att vi ändå hade gått in i ett nytt år - med sikte på vår... Vita ballonger och så fikabuffé då det var dopgudstjänst den här gången, på eftermiddagen.

Det var en väldigt mysig och speciell dag som av flera anledningar har en särskild plats i våra hjärtan. Mitt under dopet såg prästen plötsligt finurlig ut då han lämnade över till Alvins faddrar och sa att det var dags för musik. Erik och jag fattade inget och det dröjde några sekunder innan jag förstod vad de faktiskt gjorde för oss. Något de planerat i hemlighet och som vi inte haft en aning om. En av de bästa överraskningar jag varit med om och jag hoppas de två förstår hur mycket det betydde då, betyder i dag och för alltid kommer betyda...

Att på Alvins dop få lyssna till den sång, de rader som jag så starkt förknippat med honom sedan första gången jag hörde dem var ett stort ögonblick och jag blir lycklig bara jag tänker på det!
Och raderna, de stämmer fortfarande så bra så bra - för vår lille prins...
Så här skrev jag för drygt ett år sedan:

"När du bara några dagar gammal låg i min famn och sov hörde vi för första gången ”din låt”. Ja, den blev det i samma stund jag lyssnade på orden och insåg att de på pricken stämde in på dig (låten heter ”Prins Noel” men för oss handlar den om dig, Prins Alvin. Den är skriven av Linn Maria Wågberg) Hade jag varit låtskrivare – en duktig sådan - så hade jag förmodligen plitat ner ungefär de här orden:

Du är prins av lyckan
prins av kärleken
Hertigen av äventyret,
nyfikenheten
Inte störst, inte först,
men väldigt speciell
Jag är så glad att du finns
Min älskade lilla prins

Den handlar också om att du är ”allt vad mirakel betytt”, ”att jag alltid ska finnas för dig” och att du är ”full av skratt, mitt hjärtas skatt och stora kärlek” och jag kan bara fortsätta instämma.

Nu ska vi krypa till sängs och jag ska titta på dig tills jag somnar. Titta och njuta och snusa på ditt fjuniga huvud. Hålla din lilla mjuka hand i min. Jag är övertygad om att världen blev en vackrare plats när du kom till den och att stjärnorna nu lyser än starkare. Vi älskar dig oändligt, du vår lyckans lilla prins..."

Nu är lillprinsen snart ett och ett halvt år men hans hår luktar lika gott, hans lilla hand är lika mjuk och han blir bara mer och mer underbar för var dag som går. Snart ett och ett halvt år men jag minns ögonblicket ovan som i går. Tack bloggen återigen för alla minnen som bevaras!
'
(Och bilder på Alvin i dopklänning får ni föreställa er. Av alla dem som finns så är han alltid i någons famn eller bredvid någon annan än oss så jag väljer att inte lägga ut dem här. Om ni undrar menar jag - ett dopinlägg utan en endaste dopbild liksom ;) Ni får hålla till godo med den nydöpta pyjamasfisen i stället!)

5 kommentarer:

SandraS sa...

Det var en underbar dag! Och Alvin är alldeles, alldeles underbar <3

Anna sa...

Svårt att hålla tårarna borta. Kärleken till sitt/sina barn är svårt att förstå innan man upplevt den. Men du beskriver så himla fint att det kan få vem som helst att börja böla..

kram

Camilla sa...

Vackert! <3

Stina sa...

hej Anna! Tack för din finna kommentar på min blogg! Jag har inte haft tid att läsa kommentarer förrän nu, därav mitt sena svar :-/

Vad fantastiskt härligt det låter med tätt mellan barnen. Jag hoppas verkligen att våra flickor kommer ha glädje av att de är i samma ålder, när de blir lite äldre!

Så vackert du har skrivit om Alvin! Gav mig lite tips på hur vi ska ha vårt dop också! Och vilken vacker kyrka!!! Tänk om det fanns sådana här nere i Skåne!!!

Tänkte passa på att höra; var det Optimalprint som inte levererat julkorten eller var det ett annat företag?

Stor kram Stina

anna e sa...

Va fint skrivet Anna!
Alvin är ju den finaste lilla pojken man kan tänka sig!
Fina är ni för övrigt hela familjen!

Tack för mys och Gott igår!!!!

kramar från oss