söndag, mars 13, 2011

H A P P Y!

Nu är det happy home här igen. I går vände eländet. Vilma vaknade visserligen i morse med feber fortfarande fast nu låg. Helt otroligt, hon har verkligen haft feber i sex dagar. Har vi aldrig testat på innan. Annars kvarstår bara lite, lite hosta och lite, lite snor. Så SKÖNT! Hoppas nu bara att de inte är alltför mottagliga för nya grejer efter de här två veckorna...

Helgen har varit mysig. Bara mys i går och fix blandat med mys i dag.

I fredags slutade Erik vid lunch och då orkade vi faktiskt inte sitta i karantän härhemma längre utan åkte till stan och hämtade honom vartefter vi mumsade hamburgare i ett undanskymt hörn på Max. Sen for vi vidare till Ikea med två halvsovande barn i dubbelvagn och en tröttis nerbäddad i kundvagn. Bara för lite miljöombytes skull liksom. Har verkligen varit hemmahemma i nästan två hela veckor sånär som på utflykten förra söndagen.

På tal om Ikea. Har flera småsaker i huvudet som jag tänkt tipsa om så kanske blir det Tema IKEA i veckan. Kanske, sa jag :)


I går var det bytardag här där vi bor. Den är två gånger om året och brukar alltid innebära en hel del fynd. Så även i går... Galet mycket folk och lång kö men vi är numera medvetna mammor som är där i god tid. Och lite så är det att ska man verkligen lyckas fynda något då gäller det banne mig att vara först. I höstas blev vi nästintill nedsprungna på väg in och riktigt så på är inte ens jag att jag prejar folk på vägen :)


Hursom, i går testade jag för första gången att gå direkt på barnkläderna. Det har jag aldrig gjort innan, ofta är det något annat man vill kolla först och då är man körd på kläderna sen. Men i går... Oj, oj, oj. Jag tokhandlade! Var först på bordet med tjejkläder i Vilmas storlek och var själv där i säkert en minut. Och en minut är lång tid när djungelns lag gäller. Det hela slutade med att jag kom hem med inte mindre än 15 plagg varav 11 till Vilmisen! Dessutom ett par svarta stövlar till henne i skinn, ett spel, en film och ett dataspel. För under 500 kronor... Och då var de flesta kläderna märkesplagg. PO.P, meandi, Ida T och Molo i SUPERFINT skick. Helt galet men jag är glad. För att inte tala om lillan som precis som mamman sin tycker mycket om kläder och har starka åsikter därom.


I dag har vi äntligen känt vår i luften. Hela förmiddagen tillbringades ute i trädgården där vår pil på framsidan blev rejält friserad. Brukar klippa ner den helt och hållet vartannat år och den blir så söt då. Ser ut som en tjock pinne med grön hatt framåt maj! Erik har sågat och klippt och klippt och sågat och barnen och jag har släpat grenar, testat trampbil och bobbycar och hjälpt snösmältningen på vägen med hack och skyffling. Alvin tog till och med en premiärtur med den smattrande lilla gräsklipparen som han tog till sitt hjärta med en gång. Och så har vi tagit bort snö så att åtminstone halva altanen är helt ren.

Underbar är tiden som väntar runt hörnet nu. Eller några hörn bort kanske man ska ställa sig in på, men snart sitter vi där och sörplar kaffe med solen i ansiktet... Med vissa inslag av springande efter Alvin som minst sagt får myror i brallan utomhus. Inte bara en utan flera. Ja, många rentav! Inte konstigt, det måste ju vara hur kul som helst att äntligen kunna GÅ på bar mark ute. Det är ju premiär för honom på sätt och vis då han innan snön kom var helt ny på gåfronten.


Nu ska jag packa ner lite saker inför morgondagen. Det vankas frukost hos morfar OCH mormor! Overkligt men mycket mysigt att hon nu kommer vara hemma på dagarna. Vädret utlovar regn så kanske blir det lite bak på förmiddagen innan jag på eftermiddagen ska till jobbet på lönesamtal. Har ju inte så mycket att komma med där men får såklart ändå hoppas att jag inte halkar för mycket efter nu med tanke på mina år hemma...

Inga kommentarer: