tisdag, mars 01, 2011

Namnsdagsbarn och sjukstuga

Plötsligt i dag kom jag på att Alvin ju har namnsdag! Bökigt det där eftersom namnet inte finns med i almanackan men när vi hade bestämt vad han skulle heta och jag kollade efter namnsdag så såg jag att han hade "inofficiell" namnsdag i dag - 1 mars. Och detta kom jag då på nu i kväll, då lilleman satt i mitt knä med högröda kinder och feberhet liten kropp. 39.3 i kombination med snor och tidvis elak hosta är hans status så den där namnsdagen får vi fira i helgen i stället!

Vi verkar ha fått in värsta konstiga bacillen i vårt hus. Filip kräktes två gånger i helgen, sen helt pigg - alltså ingen typisk magsjuka. I går var vi alla friska förutom att jag var jättetrött och hade ont i huvudet. Så när vi hämtade Erik på jobbet slog det till och på väg hem blev jag verkligen sjuk. Ont i kroppen och feber och desutom illamående. Hua. Det där sista blev det dock inget med. Erik däremot blev lite dålig och sen fick han också feber och ont i huvudet. Och sen i går kväll fick då Alvin sin feber och han är dessutom förkyld. Visst är det konstigt? Alla mår olika men det borde ju nästan ändå vara samma bacill kan man tycka.

Det var när vi skulle lägga oss i går kväll som vi märkte att Alvin hade feber. Han stod upp i sängen och pratade konstigt. Jättepigg och nästan lite speedad så han fick följa med in på toan när vi borstade tänderna. Lekte som aldrig förr och verkade tro att det var morgon och när vi sen la oss satt han mellan oss i vår säng och drog av hela sitt register! Pratade och pratade och pratade. "Hej, hej. Oj, oj. Ejdååå. Mammmmaaa. Papppaaa. AAAllin. Viiimma. Pippiiip (Alvin, Vilma, Filip). Titta. Booom." Och sen det sötaste - "Urra, urra, urraaaa!" Han hurrar! Det gjorde han en natt förra veckan också :) Nu var väl inte febern så mycket att hurra för men säkert var det den där eländiga febern som gjorde lilleman lite yr. Hursom somnade han gott och har sen farit runt som en propeller i sängen i natt.

Helt otroligt att Erik och jag som sällan är dåliga blev sjuka samtidigt - igen. När magsjukan härjade i höstas blev vi ju sjuka exakt samtidigt och det var ingen dröm... Nu hände samma sak och man önskar nästan att vi hade fått varsin dag så att man verkligen "får" vara sjuk när man är det. Det går ju liksom inte när båda är det och man har små barn. Då får man helt enkelt gilla läget och låtsas att man är åtminstone lite pigg. Detta resulterade i dag i en ganska mysig tisdag trots allt. Mycket pyssel, spel och lite teve har varit vår dag och nu ikväll är vi helt klart piggare även om man inte precis känner sig tipptopp. Magen värker och man vet inte om man ska äta eller låta bli. Jag testade att äta och det var tydligen inte rätt gjort för då blev det värre så nu hoppas jag i stället på en god natts sömn och en pigg onsdag i morgon! De stora barnen får ledig vecka då magsjukeskylten sitter uppe på dagis igen...

1 kommentar:

SandraS sa...

Uuuuh, det låter inte roligt! Stackare!!!!! Hoppas ni piggar på er snabbt och att ni haft en friskare onsdag! KRAM