onsdag, augusti 31, 2011

Allvar på riktigt

Så var det på riktigt till sist. Den där vardagen som vi liksom är nybörjare på. Och därav bristen på livstecken härinne :) Förra veckan var Alvin så ledsen på kvällarna. Ledsen och trött men kunde ändå inte somna. Och vi, vi är rustade med världens längsta tålamod och all förståelse i världen för både tårar och trötthet. En omställning som denna måste få ta lite tid. Den här veckan har han dock varit sig mer lik hemma och det är skönt att ha tillbaka sin glada lillskrutt igen!

Man förstår redan att veckorna kommer gå fort nu. Jag jobbar 75 procent men har valt att lägga det som tre heldagar måndag till onsdag. Detta innebär att jag kommer hem 17 en dag och 17.30 två dagar och då får man inte se så mycket av sina små ögonstenar… Men sen, sen slutar jag 14 på torsdagar och är ledig på fredagar och jag tror detta kommer passa oss perfekt.

Och de där långdagarna för mig är inga långdagar för barnen då mor-, och farföräldrar hämtar tidigt en dag och Erik hämtar tidigare en annan. Det är bara måndagar som blir lite längre då de kommer gå till 16 och det känns helt okej då alla just den dagen nog är pigga efter helgen.

Lämnas tidigt gör de dock alltid men hellre det än att de får gå för länge om man kan välja tycker jag...

Alvin är ledsen när vi lämnar. Ju fler ytterkläder som åker av, desto allvarligare blir uppsynen, desto snabbare tuttas det på nappen och desto hårdare trycks den lilla kroppen mot våra… Sen kommer krokodiltårarna men vi har fått veta att detta är snabbt övergående och det känns ju extra tryggt att han har storasyster där.

Storasyster som tycker dagis är jättekul nu, särskilt som bästisen O den här veckan har börjat igen efter sommarlovet!

Och skolkillen, han hinner knappt vakna förrän han frågar om han ska till skolan :) Och så längtar han efter läxor. Det är gulligt. Och det gäller nog att njuta så länge det varar. Misstänker att det är lite nyhetens behag än så länge!

Ja, en liten bildlös rapport blev det här. Efter en bloggfri vecka är huvudet fullt av inlägg som vill ut så om bara tid ges ska här bloggas så det ryker.

4 kommentarer:

anna e sa...

Hej vännen!! :) Ja tänk att man är så inne i "vardagssvängen" nu. Jag är ju också ledig på fredagar nu till en början :) Höra av er om ni vill leka lite <3

Kram Anna

Anonym sa...

Roligt att höra om alla spännande nyheter för barnen! Gör lite ont i en att höra att Alvin är lite ledsen när ni lämnar, men det blir ju bara bättre och bättre! Det är ju toppen att storasyster är där om det är något!! lycka till med allt. Ser framemot att läsa här i höst!

Vi får titta på ett datum så kan vi bjudaigen med lite mat och fika!
kram så länge!!

SandraS sa...

Hej min fina! Ja, vi är ju i samma livsläge nu och de visa som har erfarenhet säger att man kommer in i det, hela familjen =) Det ser vi fram emot, eller hur =) IMORGON SES VI IGEN! Hjälp vad vi kommer fortsätta bubbla från vårt virrigavipratarhullerombulleromalltsamtal i lördags =) KRAM

Isa sa...

Åh jag minns den där tiden så väl. Det finns inget värre än att lämna ett ledsen barn på dagis. Vet inte hur många gånger jag traskat hemåt med sprutande tårar. Dom som satt runt sina frukostbord i husen jag passerade varje dag på väg hem måste ha undrat vad jag var för en. Hoppas det går över snart! Största söndagskramen från norr!