söndag, september 25, 2011

Höstat

Vilken helg det har varit! Energifylld till tusen och FRISK för oss alla – så skönt och man är extra tacksam då man länge känt sig hängig, trött och förföljd av det där dumma huvudet.


I går ägnade jag större delen av dagen åt BYTARDAGEN. Större delen av dagen låter kanske överdrivet men då jag för första gången var med som säljare så blir det några turer med på morgonen lämning av saker, på kvällen hämtning av saker och däremellan köpande av nya saker :) Nu var jag visserligen hellugn vad gäller den delen. Kände mig mer som säljare den här gången och har också lärt mig vad som är värt att lägga pengar på. Sedan kan ju olika gånger variera väldigt vad gäller kvalitet och utbud – i synnerhet när det gäller kläder och den här gången var det inte mycket för mig. Ett par sprillans nya jeans till Vilmisen och en superfin jeanstunika till densamma plus flera finfina böcker, dataspel och vanliga spel. Byggare Bobs Kranis till lille Alvin blev honom väldigt kär…

När jag sen hämtade min förtjänst och mina icke-sålda saker på kvällen blev överraskningen stor – gånger två. För det första hade jag sålt för helt galna 1400 kronor!!! För det andra hade jag sålt allt det jag inte trodde jag skulle sälja och det som fanns kvar var det jag själv gärna hade köpt, dvs Villervalla, PO.P, meandi och lite andra märkesplagg - i superskick dessutom! Dessa plagg sätter man ju naturligtvis lite högre pris på av flera skäl och nu menar jag inte jättemycket utan kanske sisådär mellan 30 och 40 kronor vilket jag tycker är ett KAP för sådana kläder.

Hursom – HELNÖJD är jag ändå och de andra sakerna få följa med nästa gång då förhoppningsvis rätt köpare är där. Sålde mycket stora saker och kläder som tar plats och det var det viktigaste. En påse till skänks blev det i går också och ännu en gång har man gjort en sådan där för själen skön rensning som gynnar flera :) Kul var det också – en bonus såklart!


Och i dag har vi HÖSTAT! Lite festligt att vi är ute tidigare än någonsin med många saker denna höst. Kanske för att vi tar det säkra före det osäkra i dessa nya jobbtider men också för att vi ju av erfarenhet vet både att en viss novembermånad sedan passerar utan att vi hinner blinka och att en och annan höstförkylning säkert kommer däremellan.

Så nu är utemöblerna torkade och intagna, torkvindan har gått på vintervila, gamla trötta sommarblommor är utbytta mot finaste vita LJUNGEN och dessa små gröna, bulliga favoriter – Hebe. Eller ”feber”, som lilla trädgårdsmästaren Vilma tyckte jag sa när vi planterade :). Gräsmattan är - åtminstone för tillfället - i fint trimmat skick och alla kanter klippta. Åhh, det ger mig ett sådant skönt lugn att titta ut på en prydlig trädgård... Vi är verkligen inga trädgårdstokar men vi gillar att ha fina blommor i lådor och krukor och att gräsmattan är nyklippt.

Och så blev bilen tvättad på kuppen också – och förresten även Erik som stod i vägen för Filips framfart med vattenslangen. En aldrig sinande energi fick mig sedan att storstäda KÖKET. Torka och gnugga och putsa och feja och när man väl har börjat är det den roligaste städning som finns då man inser hur härligt det är med ett nytt kök som så lätt blir tipptopp igen.

Visst är det märkligt hur man vissa dagar kan få hur mycket som helst gjort medan man vissa måste tvinga sig till det mesta?! Och kanske tur också. Särskilt som den kommande veckan är fullspäckad med både jobb, en efterlängtad tripp och en födelsedag mitt i allt…

Inga kommentarer: