måndag, september 12, 2011

V A B

Vilma blev först ut. Efter att en feberhet liten tjej somnat för natten klockan 18.30 i går kväll siktade jag in mig på mitt livs första VAB-dag! Eller inte riktigt mitt livs första, ett par hade vi säkert hösten för fyra år sedan då Filip var nykomling på dagis men sedan dess har ju någon av oss varit föräldraledig hela tiden. Inte med det sagt att de aldrig varit sjuka men man har ju aldrig behövt planera inför det liksom.

Lillan vaknade sedan i morse. Matt och blek men feberfri och efter några skedar yoghurt var vår lilla V tillbaks och jag fick värsta mysdagen med mina två minsta. Så skönt att inte fixa med något utan bara ägna dem all sin tid. Inga "jag ska bara" eller "när jag har", utan "klart vi ska pussla, pyssla, läsa, se på film, osv". Och så hade jag två små assisterande bagare vid min sida som med lite hjälp fixade sega och farligt goda kolakakor!

Sen hämtade vi hem skolkillen tidigare och denne var ikväll ovanligt trött liksom lillebror så undrar just hur denna vecka ska bli? Förstod att just feberbacillen går på dagis så det är ju inte omöjligt att fler åker på det. Min hals gör ont sedan några timmar och jag hoppas nu att det där rykande téet jag nyss drack gör någon verkan i natt...

Det här är det svåra och det visste man ju. Att ta beslut om huruvida barnen ska eller inte ska gå till dagis/skola. Så länge jag var mammaledig höll jag dem alltid hemma lite extra både för att det var mysigt och för att undvika att smitta andra med något som eventuellt var på väg att bryta ut. Men nu har ju Vilma varit feberfri och helpigg hela dagen och feber finns inte hos någon annan - än så länge. Och så ska ett beslut tas innan klockan sju i morgon.

Jaja, dags att lära sig detta också! Kanske hörs vi i morgon igen!

Inga kommentarer: