måndag, september 24, 2012

Tvära kast

Tvära kast var det ja. Nu sitter jag ute. På stolarna jag i dag hade tänkt torka av och flytta in i uterummet eftersom de ändå bara står här och är blöta hela tiden. Men så satte jag mig i stället ner med näsan mot solen och lät tankarna fly...

Först till Mallorca då det var det senaste stället jag kisade mot solen på. Sen till min promenad i morse då så mycket påminde om alla härliga år jag var hemma med våra små. Om alla de gånger jag promenerat med bebis i vagn, med syskon i dubbelvagn eller med syskon i dubbelvagn och storebror bredvid. Ner för långa backen och sen upp för ännu längre backen. Antingen på väg mot vänner, Ica eller bibblan. Och nu är storebror i skolan, i ettan och småsyskonen på dagis. Tänk, så fort åren springer...

Och så tänkte jag på den där gången för snart sju år sedan då jag gick exakt den runda jag gick i dag. Fast då höggravid och med två supertunga kassar i händerna. Den gången tog nog promenaden det tredubbla i tid. Minst. Och när jag till sist kom hem satte värkarna i gång på riktigt. Efter flera dagars känningar var det plötsligt allvar. Det var min sista promenad innan jag blev mamma och så himla mysigt det är att minnas den så tydligt!

Sedan lunch har jag också passat på att lyssna på några Sommaravsnitt jag missade i somras och mitt i signaturmelodin kom jag på mig själv med att tänka på barnens födelsedagar som ju börjar närma sig igen. Ja, tänk. Ibland är det inte bara tvära kast utanför fönstret utan även i tankarna då jag de senaste timmarna hoppat hejvilt mellan både årstider och händelser.

Och så har jag tagit reda på att Anders Lundin ju spelar in en andra säsong om "Allt för Sverige" där svenskättade amerikaner söker sina svenska rötter. Om det nu är så att det var något med det han gjorde i dag och att det på teve kommer visas ett inslag från Ica i Habo och en lite vindrufsig person i alldeles för varm jacka går, ja nästan springer förbi. Då är det jag :)

Inga kommentarer: