måndag, oktober 29, 2012

FilipOMamma

I dag har det varit bara vi. Filip och mamma. Som det en gång begav sig. Så otroligt sällsynt nuförtiden och jag kan lova att inte en minut gick till spillo denna måndag då jag stannade hemma med min hostiga storkille. Nu var han inte jättesjuk men har hostat hela helgen och så även ordentligt i morse. Eftersom han sa att han inte kände sig pigg i går lät vi det säkra gå före det osäkra vilket visade sig vara helt rätt. Och jag som älskar att pyssla om har som vanligt gått all in!

Det är underbart att ibland få känna känslan av att man hinner med. Man är totalt närvarande i stunden och man pratar och lyssnar utan att bli avbruten. Nu är vi visserligen noga med att försöka lyssna klart även annars men det är inte alltid helt lätt ;)

Filip fick bestämma frukost och lunch och däremellan läste vi bok i nästan en timme (!), spelade Monopol tills vi tröttnade och löste kluriga detektivfall. Allt till ljudet av regn och vinande vindar utanför och vi njöt av innemyset och de tända ljusen. Sen en stunds pyssel och lite film innan lyxfika framför teven. Man kan inte ha det mysigare än med supersociala och sällskapssjuka Filip och jag har verkligen njutit av hans sällskap i dag - och han av mitt!

Annars händer det så mycket nu att det inte ens är någon idé att börja berätta. Jag skulle nog tappa bort mig innan jag ens kom i gång. De senaste veckorna har inte haft många lediga kvällar och jag är tacksam och samtidigt en smula rädd för hur och om mitt huvud ska orka. Peppar, peppar har det dock gått ganska bra den senaste veckan och jag hoppas det är en god trend... Det där med vila är faktiskt helt omöjligt just nu med allt vad hösten innebär.

Extra skönt är det då med en vecka som bryter av lite nu. Från och med i morgon har barnen höstlov och vi är lediga alla tillsammans på onsdag och fredag. Ska bli ljuvligt... I morgon väntar mys med mormor och morfar och på torsdag med farmor och farfar. Vi uppskattar verkligen lyxen i att ha dem så nära! Hur gör ni? Lediga eller inte?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt!
Ja, det är sällan det bara är en hemma...
Jag är ledig to-fre, peter är ledig idag onsdag.
Må-ti fick de gå på förskola/fritids.
Lediga tillsammans... vad är det? :-)

Kram Viktoria

SandraS sa...

Vad mysig dag! GOTT i själ och hjärta! Kram min vän!