torsdag, januari 24, 2013

Yta

I dag handlar det om yta. När den vackra januarisolen reflekteras mot den kritvita snön och gassar in genom fönstren och helt obarmhärtigt får den bleka gestalten i spegeln att se nästan genomskinlig ut. För ordet blekansikte har nämligen fått ett nytt ansikte – mitt. Jisses, så jag ser ut. Håret trasslar och beskrivningen blankt, känns väldigt långt borta. Huden är torr trots att den inte utsatts för vinterkyla på över två veckor, ja till och med näsan är torr. Blicken är matt och jag känner mig ärligt talat riktigt ful. Har väl brist på det mesta i kroppen just nu skulle jag tro men gör mitt bästa och knaprar vitamintabletter varje dag samt dricker Rosenkind på kvällarna!

Vet ni vad jag längtar efter? Jag längtar efter att göra mig lite fin. Fånigt va?! Men jag ska ärligt erkänna att jag är ytlig i dag. Jag vill dutta rouge på kinderna för att få lite färg, jag vill ha fina lackade naglar, jag längtar efter att orka fixa med håret, jag vill använda min ljuvliga julklappsparfym, jag vill gå på stan och köpa fina, färgglada vårkläder. Jag vill spana efter vackra armband, ta på mig dingelörhängen - kort sagt, jag vill känna mig lite som vanligt igen men tyvärr verkar det inte gå på ett kick :(

I dag kör jag lite bakslag härhemma med lite högre feber, skitont i ryggen och dumdum hosta som fått mig att tappa andan mer än en gång. Och så denna bedövande trötthet… Klockan är redan eftermiddag och jag har inte åstadkommit mycket i dag… Det är så olikt mig, men orken är puts väck. Är glad jag orkat tvättfixa och köksfixa en stund men det är allt.

Och alla de där sakerna jag längtade efter här ovan – varför gör hon inte bara det då, tänker ni kanske?! Jo, jag har duttat rouge på kinderna men den lilla färg det ger äts liksom upp av blekheten. Håret struntar jag fullkomligt i, liksom naglarna. Men vårkläderna… jag har i alla fall spanat lite på nätet i dag och jag tror det får bli några klick från soffan i kväll så får man något roligt att längta efter i brevlådan nästa vecka!

Klänningen på bilden köpte jag på Indiska i mellandagarna. Hängde bland vårnytt, där jag ju oftast har en tendens att hamna i rean. Den hann bli en ny favorit innan jag blev sjuk och jag ser fram emot att förhoppningsvis snart få hoppa ur mjuka hemmakläderna och i stället hoppa i något lite roligare igen.
För det där med yta. Åtminstone får det mig att känna mig SÅ mycket piggare med en dusch, lite mascara och den där rougen (när den nu fastnar :) ). Jag känner mig liksom mer vaken då och jag tror bestämt att rutiner får bli mitt projekt de närmaste dagarna. Att göra och vara lite mer som vanligt även fast jag är hemma.

Och så längtar jag UT! Har ju missat alla dessa vackra vinterdagar och när nu febern förhoppningsvis snart är borta måste jag ändå vänta några dagar med att vistas i sol då antibiotikan jag äter tydligen kan ge kliande utslag/bölder i ansiktet enligt läkaren :/ Och det är kanske det sista denna ytliga människa önskar just nu ;)

1 kommentar:

anna e sa...

Du är en av de finaste människorna jag vet!! Både på in och utsidan!! Kram på dig