söndag, oktober 13, 2013

En familjetripp!

Precis i rättan tid kom denna ganska spontana tripp som Erik hastigt bokade strax innan min födelsedag. Vi har pratat om att vi måste åka till favoritbadhuset i Skövde nu snart och det var också dit vi styrde kosan efter att de stora slutat skolan i fredags. Kom sen fram till ett alldeles lugnt badhus utan köer eller trängsel någonstans. Och åhh, så vi uppskattar det! Att kunna pussla och trixa ibland och inte alltid behöva besöka populära ställen samtidigt som alla andra. Det blir ju verkligen en helt annan typ av upplevelse att bara kunna springa upp till en tom rutschkana igen och igen och igen...
I stället för att åka hem for vi sedan bara några hundra meter bort för att checka in på Scandic där vi skulle tillbringa kvällen och natten. En sådan lyxig känsla att det roliga inte var över och barnens iver kan inte beskrivas i ord. Vi älskar ju myset det innebär att bo på "otell" :) Efter god mat i restaurangen och lite godis framför Idol somnade vi sedan en efter en i mjuka sängar, sådär skönt badtrötta i kropparna.

Långfrukost med egengräddade våfflor som pricken över i, laddade oss sedan i går morse för en dag på stan. Skövde må inte vara jättestort men det är en galet mysig shoppingstad med flera små pärlor i och vi strosade i lagom lunk runt bland dem alla och fyndade en täckväst här och en mössa där. Och så slank visst ett par saker till mamman ner i en påse också... Alvin har hamnat i en jag-testar-att-skrika-så-får-vi-se-om-jag-får-som-jag-vill-och-får-jag-det-inte-så-skriker-jag-ännu-högre-eller-gråter-krokodiltårar-så-de-ska-smälta-och-tycka-synd-om-mig-fas. Om jag säger att det i går vid ett par tillfällen handlade om ballonger som delades ut och sen för vissa small, förstår ni då vad jag menar?! Lilla, underbara lillebror. Klart att du också ska få ha humör, du som däremellan skiner starkare än solen själv och charmar oss alla till max, men ibland får man dock räkna både till tio och tjugo när din plötsligt envisa sida slår till. Tur att en fyraåring fortfarande kan avledas ganska enkelt i alla fall ;)
Duktiga barn (ja, Alvin också ;)) belönades sedan med lekparkslek innan vi åkte hemåt igen. Vi har flera vänner med anknytning till Skövde och hade fått roliga lekparkstips med oss. Vi tror att det var ett av dem vi till sist lyckades pricka. Uppe på Billingen - säger man så tro? Kan inte stan så väl men den där lekparken kommer med all säkerhet besökas av oss igen. För visst är det kul att hamna i något som inte ser ut som det brukar?! Hela lekparken var gjord i trä med färgglada detaljer och förutom linbana, klättertorn och rutschkana fanns även två olika inte-nudda-marken-banor. En för stora och en yttepyttig för små. Att sedan hela parken omgavs av höstträd i de vackraste av färger gjorde nog upplevelsen ännu bättre. Vindstilla och kyligt, men så soligt och energigivande.

Och med denna myshelg i bagaget är vi nu laddade inför veckan som inte är en helt vanlig sådan. Mycket extra på kvällarna förutom de vanliga aktiviteterna men det ska nog gå bra - det brukar det ju faktiskt göra och oftast är det också trevliga saker som ska ske!

Här en "omöjlig" del där man skulle gå över en stock som enligt en skeptisk Vilma rullade fort så in i norden. Nejdå, sa mamman och gav sig upp - fortfarande i opraktiska gå-på-stan-skor - och höll på att bjuda på en riktig show på kuppen. Om jag säger som så, att jag kom heller aldrig över, men nästan under. Och Vilma skrattade så hon fick hicka ;)

2 kommentarer:

SandraS sa...

Haha, hade velat se dig där på stocken!!!
Vilket bra tips att ta hotel ihop med Skövde badhus. Detta kan nog kopieras såsmåningom =)
Största kramen till er alla, love you!

Anna sa...

Men Sandra - hur underbart var det inte att se ditt namn här!!!

Och nej, du hade inte velat se mig på stocken - tro mig ;) Ni måste absolut testa detta upplägg - det var verkligen supermysigt och vi kommer garanterat göra det igen. Scandic har dessutom väldigt bra höstpriser just nu...

Ännu ett Skövdetips vi fick var Stellas Lekland som också ska vara kul så det får det nog bli nästa gång :)

Stor KRAM, saknar er massor...