onsdag, december 11, 2013

Juliga saker

Jag lovade ju lite juligare saker i mitt inlägg tidigare i dag. För även fast den nästintill lyst med sin frånvaro här på bloggen tror jag minsann vi har julat mer än någonsin tidigare – såhär tidigt i alla fall. Jag förstår egentligen inte varför många envisas med att vänta preciiis till dagarna innan jul med mycket. Som om jag inte skulle göra det själv med vissa saker…hihi, jag är expert på att slå in julklappar i sista stund kvällen före julafton och varje år är det samma visa. Det tar SÅ mycket längre tid än jag har trott och så lovar jag mig själv att nästa år, då ska jag vara tidigare ute. Med tanke på att det mesta nu är köpt och klart borde det faktiskt inte vara omöjligt i år men vi får väl se hur det blir…
 
Jag menar, det där med att njuta innan är ju nästan det allra bästa. Att lyssna på julmusiken, smaka julgodiset, lukta sig alldeles vimmelkantig på alla hyacinter, kort och gott mysa som om det vore jul hela månaden. Detta jobbar vi på i år och december kunde inte ha börjat bättre än med julbord på samma mysiga ställe som förra året med Eriks föräldrar och systerfamilj och sen på det julskyltning härhemma.
Nej, det här är inte vårt pepparkakshus utan faktiskt en miniatyr av stället vi åt julbord på...

Och ett par dagar innan dess hade Alvin och jag hunnit mysa på tu man hand och bakat en hel massa smaskiga lussebullar med den godaste mandelmassefyllningen i. Jag är väldigt traditionsbunden där annars och tycker framförallt att det är så kul att snurra lussekatter men i år körde vi på bullar för att komma åt fyllningen. Den där fyllningen alltså, mmmm  - den är så god…

Att dessutom få göra detta i sällskap av den mest omtänksamme lille bagaren jag vet, det är en lyx i sig! Om ni minns så är han ju så mån om degen och tycker fortfarande att man ska prata tyst så den får sova i fred (när den jäser) :) Och så stoppar han om den ordentligt med bakduken! Kanske var det därför bullarna blev extra goda!

Nu blir det in i duschen och sen samma procedur för tripp, trapp och trull. Någon måste ju vara ren i morgon när han på kvällen ska uppträda som pepparkaksgubbe…

Inga kommentarer: