måndag, december 23, 2013

Stunden är inne...

Åhh, denna ljuvliga kväll! Men vad snabbt den kom i år. En vanlig dag på jobbet och så vips var det kvällen före julafton - en av mina favoriter på hela året! Jag har verkligen saknat att vara med mina finaste i dag men oj, vad jag ska mysa med dem nu de närmaste veckorna.

En liten pepparkakspojke med ögon som tindrade i kapp med alla ljus härinne kunde absolut inte somna i kväll och alldeles nyss slog han igen sina blå. I storasysters säng med armarna hårt om dockan Molly som jag hörde att han sjöng en julsång för innan han ivrigt förklarade att i morgon, då kommer tomten!


Jag älskar vår tradition vid jul och vill helst inte ändra på något. Den här kvällen alltså... mer magisk än andra kvällar och man kan nästan ta på känslan av att det ligger något i luften. Något som blandas med alla julens dofter. Pepparkaka, gran, apelsin, hyacint och mitt bland det... kan det vara... ja, visst är det förväntan man känner!

Och just nu kan jag ärligt talat också känna suget efter glögg och smaskande på godis och clementiner. Som jag skrev i går blev det här en ovanligt lugn kvällen före. Inga paket att slå in. Inget fix kvar att göra. Här hemma är det precis lika fint som det brukar vara dagen före julafton och lika välstädat som det väl aldrig annars är. Så rofyllt. Så mysigt. Så juligt.

Och granen! Hoppas ni får en uppfattning om hur fin den är där den står och sprider sitt mjuka, varma sken. Så fyllig och jämn och rak. Ja, den har faktiskt allt i år. Till och med barren sitter kvar allihop än så länge. För att inte tala om hur otroligt kärleksfullt den är klädd! Bland de röda kulorna och vita hjärtanen och stjärnorna ser man nu också en tomte här och en smällkaramell där. Och där en ängel med kristyr och titta, där hänger en... liten dockbyxa :)

Nu ska jag bara hänga fram allas julaftonskläder och sen, sen blir det frosseri därnere. Glöggen, godiset, julfilmen, Erik... nu kommer jag!

Var rädda om er nu därute. Njut så mycket ni bara orkar och kan, var ni än är, vad ni än gör. Ta ett djupt andetag och andas in julen för alldeles snart, bara ett par timmar bort, så är den här! Dagar att bara umgås, luta sig tillbaka och finnas till. Och glöm inte att pussa lite extra på dina käraste för de är ju faktiskt det värdefullaste vi har!

Inga kommentarer: