måndag, januari 19, 2015

Hemmamåndag

Helt otippat blev så denna måndag årets första VAB-dag. En kalasglad kille som kanske såhär i efterhand höll sig pigg i går kväll tack vare sockerkicken kalas hos småkompisar brukar ge... Hursom var han precis som vanligt när han somnade. Men så fick vi några timmar senare nattligt besök av en liten kamin som kröp ner mellan oss. Som förutom att han frös också hade ont i tänderna och pannan... Lille vännen. Inte lätt att förstå hur febern kan göra ont mest överallt.
 
Så det har varit en väldigt soft morgon och förmiddag här. Mys i soffan bredvid liten ynklig, sällskapssjuk lillebror. Lite böcker, film och fruktsallad är vad han har orkat med. Nyss sa han att han nog måste vila ögonen lite så jag ska passa på här att bädda och fixa lite lunch. Pasta till åtminstone Alvin är ett säkert kort.
 
Och utanför fönstren är världen alldeles vit! Hoppas, hoppas det får ligga ett litet tag nu. Allt blir ju så mycket vackrare och lugnare och roligare då. Inte precis så att det vräker ner men det snöar lugnt och stilla och har så gjort hela morgonen.
 
Skickade med lappar till skolan så att syskonen går hem själva när de slutar. Skönt att slippa dra ut lilla sjuklingen i detta väder. Sen ska vi skjutsa Filip till spelningen i eftermiddag för ja, det har jag ju såklart inte yppat ett ord om här så fåordig som jag varit hela hösten men han började spela keyboard i höstas. Så mysigt med lite musik i huset och än så länge tycker han det är superkul!
 
Nej, nu blir det ner till köket och se vad jag hittar. För min del blir det matlådan jag skulle haft med till jobbet och som i dag innehöll rester från gårdagens lunch. Det blev en gammal goding som vi helt hade glömt bort och inte lagat på massa år - Indonesisk kyckling. Väldigt enkelt, gott och lite annorlunda i smaken. Kan inte hitta att jag delat med mig av receptet här tidigare och har tyvärr inte heller någon bild på det. Lovar att försöka komma ihåg det här nästa gång vi lagar.
 
Kanske hörs vi lite senare igen!

1 kommentar:

Pernilla sa...

Hej
Vad roligt att du börjat blogga igen. Hoppas att lilleman kryar på sig.
Kram Pernilla