söndag, januari 11, 2015

Lugn och ro och prinskorv med namn

Det blev en ovanligt lugn och skön första "vanlig" helg på det nya året för familjen A. Som alltid förvånas vi denna tid över hur otroligt lugnt allt är. Alla födelsedagar, kalas, jul med allt kul men också många to-dos är ju liksom förbi för denna gång och det blir alltid en lika stor aha-upplevelse varje januari när vi inser att vi faktiskt kan ha en gnutta tid över emellanåt.

Efter en minst sagt stormig kväll och natt for i morse Erik och de två stora till ishallen för att åka skridskor. Alvin och jag tog det lite lugnt innan vi paltade på oss en massa kläder och begav oss ut i snöyran för att lämna honom på 5-årskalas med julgransplundring. Underbar idé!

Sen kröp vi alla upp i soffan efter lunch och tittade på bilder från sommaren. Och så dök där visst även upp lite äldre bilder och det blev många skratt åt både mammas hår, pappas tokiga mössa, Alvins rumpchock i havet på vår första Mallorcaresa för två år sedan och diverse andra knasigheter. Så roligt att höra hur barnen tänker och ser på saker och hur små de tyckte de var - och hur gullig Alvin (och såklart vi andra) själv tyckte att han var. "Åhhh, vad SÖT jag var!" Och ja, det är omöjligt att inte hålla med. Titta bara på den här bilden. När lillebror minsann också laddade för fotbollsmatch på teve. Lite trött, men vad tusan. Är det EM så är det och då måste man ju gå all in :)

Och så har vi gjort lite läxor, spelat spel, läst böcker som vi lånade på bibblan i fredags, lagat massa god mat och faktiskt också funderat på hur vi (vuxna) i familjen ska lyckas vända på detta goda liv man levt under julledigheten. Tur kanske att vi inte äger någon våg... Så i morgon ska jag försöka bli lite duktig. Det brukar jag nog vid närmare eftertanke alltid tänka just denna söndag på året och det brukar väl hålla i snitt januari ut men bättre än inget och tanken är ju god.

Ja, så får det nog bli. Måste bara innan jag avslutar här berätta om när vi tittade på Året med kungafamiljen. Eller, såhär är det. Jag tycker att det är lite roligt så jag brukar se. Erik är inte så rojalistisk av sig och hade ipaden i knät och barnen blev sittande kvar vid teven. Särskilt efter det att de insåg att man skulle få se glimtar från kronprinsessans födelsedagsfirande vid Borgholms idrottsplats i somras. Där vi var - i ösregnet. Det måste ju innebära att man även kunde se glimtar av oss. Genomblöta, med drypande, stripigt hår och mascara mer i ansiktet än runt ögonen på mamman. Så medan barnen höll sina tummar för att vi skulle synas höll jag i smyg mina för att vi inte skulle det. Som tur var föll min önskan in.

Plötsligt började Alvin fnissa för sig själv och utbrast: "Heter han verkligen prinskorv Filip?". Hihi, prins Karl Filip sagt lite snabbt blev i hans öron i stället prinskorv Filip :) Lite senare frågade Vilma Erik varför en del vill ha en assistent i stället för kung i Sverige... Mycket krångliga ord och just Vilma har ju alltid varit mästare på att höra fel så det blir knas. Det händer inte lika ofta nu som förr så extra underbart när det gör det. President eller assistent liksom :)

Nej, nu är det snart dags att krypa ner i den där mjuka, sköna sängen. Första hela jobb-, förskole-, och skolveckan på länge väntar...

God natt och sov så gott!

Inga kommentarer: