söndag, september 16, 2007

BarbaBak

Idag har varit en sån där dag då det varit tillåtet att gå inne i mysbyxor och bara njuta av att vara ledig. Himlen har hängt lågt över oss och det har småregnat hela dagen. Solen har lyst med sin frånvaro och jag vet att man knappt får säga så men jag tycker det kan vara jättemysigt…jag älskar verkligen hösten. Man får vara inne. Och tar man då tillvara på läget – låter ljus brinna hela dagen, badar varmt, läser böcker i Filips myshörna och lagar massa gott att äta – då får man en dag att minnas. Jag hör själv att beskrivningen låter som tagen ur en glansig inredningstidning. Men precis så mysigt har vi faktiskt haft i dag och man behöver inte anstränga sig särskilt mycket. Enda skillnaden är att tidningarna så lätt glömmer det där andra som också måste hinnas med. Ni vet små detajer såsom tvätten, disken, och så toaletterna som behöver sin veckouppiffning…

Laga gott att äta ja. Det vi har lagat och smaskat i oss idag har gått i höstens tecken, från morgon till kväll. Äpple-och kanelkryddat te till frukosten. Fläskfilé i svampsås med ett rikligt täcke av halvfrusna lingon till lunch. Blåbärspaj (som vi i badet hittade spår av i både Filips hår och bakom Eriks öron) till fikat. Och allt detta ackompanjerat av doften av nybakade bullar…


När det är bakdags här hemma är det under beskydd av Barbafamiljen. Filip i sitt färgglada Barbaförkläde och jag, Barbamamma själv fast i Barbapappas skrud, med det rosa förklädet som Erik turligt nog vann i Vera med fleras adventskalender förra året och som blivit en riktig favorit. Filip nöjde sig i dag med koncentrerat trolldegsbak tillsammans med Erik vid köksbordet medan jag snurrade bullar av äkta deg vid bänken. Dessa bullar smakar ljuvligt kan jag lova. Receptet kommer från Sandras mamma som vad vi fått erfara är en riktig bagerska med det ena receptet smaskigare än det andra på lut. Vaniljklicken på dessa bullar är den där pricken över i:et personifierat!
Recept kommer en annan dag. Ska upp toktidigt i morgon och borde göra annat än sitta här nu :)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad goda de ser ut! Man kan inte få recept? Har kalas på gång här hemma i helgen :-) Kram!

Snäckan sa...

WOW vilka bullar! Jätteimpad!

Anonym sa...

Åh, vad det ser mysigt ut att kladda med lera.... Ska genast kuta iväg och köpa lite modell-lera till sonen....

Anna sa...

Tack :) Och goda ÄR de kan jag lova! Recept kommer snart, Sandra!

annelie - Ja, gör det! Det är hur uppskattat som helst och själv får man sig en rejäl nostalgikick av doften av trolldeg...

Anonym sa...

HEJ! Måste säga att ni lyckats alldeles förträffligt med bullarna - de ser ju helt perfekta ut!!! Min mamma skulle vara stolt över er =) Måste visa henne detta! Ses på måndag! Jonah hälsar till Filip att han tycker det ser väldigt roligt ut att leka med lera! Det måste vi göra på en av våra träffar tycker Jonah. Massa kramar från oss!

Anna sa...

Åh, jag blir glad över orden som kommer från en som är van att se dem =)

Filip hälsar tillbaka att nästa gång Jonah kommer så åker trolldegen fram!

Hoppas det går bra med ert Afrikabesök! Längtar massor till på måndag...
KRAM!

Anonym sa...

Hejsan! Jätte goda bullar, jag och mamma gjorde dem och mina bröder och syster verkligen gillade dem, DEM blev jätte goda alltså jag tycker du ska tipsa in fler gosaker ,
MVH Mina
puss&kram