tisdag, september 11, 2007

Drömmar om glögg och vatten som går

I natt gjorde jag det igen - andra gången på en vecka. Vaknade och var sådär vansinnigt sugen på glögg att jag kunnat betala dyra pengar för en liten mugg. Och jag vet att det är lätt att säga nu, i vaket och piggt tillstånd, men hade vi haft en flaska stående så vete sjutton om jag inte pallrat mig upp och värmt på lite grann. Men vi har ingen hemma och troligtvis hade jag inte orkat upp ändå.

Jag drömmer överhuvudtaget väldigt intensivt just nu. Flera nätter i rad har jag drömt om bebisen och förlossningen. Allt från att vi fått alldeles för tidigt till att vi delat rum på BB med en jobbarkompis som också väntar smått. I går vaknade jag av att vattnet gick – i drömmen tack och lov. Shit, vad skraj jag blev där jag studsade upp som en jojo ur sängen för att känna efter så allt var torrt.

Jag har läst att det är vanligt att man drömmer mycket den här tiden i graviditeten och man slås återigen av hur häftigt det är att mycket av det man läser brukar hända i vissa veckor ofta stämmer så bra.

Filip drömmer nog också mycket nu. Han pratar dessutom i sömnen. Häromnatten när jag låg vaken hörde jag plötsligt en gullig röst mumla ”öttbullar, öttbullar - möck, möck” Lilleman drömde troligtvis om köttbullar och mjölk...:) Sen vaknade han och hittade inte tutten. När han fått den så gosade han med min hand och sa ”Aj, aj, aj – BUPP. Aj, aj, aj – BUPP” (detta händer ofta nu, vi misstänker att fröknarna på dagis alltid sjunger den innan vilan). Jag gjorde som han sa, nynnade sakta och viskande på Trollmors vaggsång och hann inte ens till hans favoritdel med ”buffandet” förrän djupa andetag hördes från sängen bredvid. Lillälsklingen hade somnat om och jag hade just fått uppleva en sådan där mysig stund när det är extra underbart att vara mamma.

3 kommentarer:

Anonym sa...

När du beskriver det så vill jag att vi ska bli föräldrar idag;)!

Åsa sa...

Och jag vill ha en tredje bebis!!!

Snäckan sa...

Söta, söta Anna och söta, söta Filip!