tisdag, oktober 02, 2007

Bebisoro

Många tankar snurrar i huvudet just nu. För några veckor sedan hade ju min mage inte vuxit som den skulle. På återbesök en vecka senare hade den gjort det och vi kunde pusta ut. I torsdags var det dags för ny rutinkoll hos barnmorskan och tror ni inte att den hade stannat av igen. Denna gång så pass att kurvan damp ner till den nedersta streckade linjen. Känns inte alls kul och jag är orolig att något ska vara fel. Dock hände samma sak med Filip i magen ungefär vid samma tidpunkt. Då fick vi göra ett extra ultraljud och de kollade så moderkakan och navelsträngen fungerade som de skulle. Allt såg bra ut, jag blev sjukskriven en vecka beordrad att vila och sedan tog magen fart igen. Så egentligen borde jag kanske vara lugn men det dumma är att det ju nu har hänt två gånger inom loppet av en månad…

Vår barnmorska frågade om jag kände rikligt med fosterrörelser och det kunde jag svara ett säkert "ja" på då. Dock var bebisen väldigt lugn och stillsam i helgen - så pass att jag i söndags eftermiddag sockerchockade den med en skål smågodis, och det gav resultat. Blir den för lugn kan det vara ett tecken på att den inte får i sig tillräckligt med näring och därmed blir så trött att den inte orkar busa som vanligt. Kanske var godistricket inte det bästa men i det läget ville jag ju så gärna känna det välbekanta buffandet där inifrån. Och efter det har lillpyret faktiskt stökat på som vanligt igen. På torsdag morgon ska vi tillbaka och mäta om. Har den inte vuxit då så blir vi skickade till sjukhuset för tillväxtkontroll – måtte det inte behövas…

Mitt i allt detta så ska vi i morgon på första Aurorabesöket! Känns lite spännande och förväntningar finns kan jag lova. Dock hade jag gärna bytt dag på de båda besöken så vi hade fått mäta i morgon i stället och därefter besökt Auroramottagningen. Just nu ligger ju fokus först och främst på varför magen inte växer… Och inte blir det bättre av att nästan varje dag på jobbet få höra ”Oj, vilken liiiten mage du har” – jag vill ju höra att jag är tjock :) Men jag tycker nog själv att den har blivit lite större de senaste dagarna så kanske ska jag försöka frysa den tanken och i stället koncentrera mig på morgondagens besök. Återkommer med rapport!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller alla tummar och tror stenhårt på att allt är som det ska! Såklart din fina bebis växer och frodas! Spännande med Aurora-besöket. Är så nyfiken på hur det ska gå... Stor jättekram från mig

Snäckan sa...

Vi håller tummarna för dig och lille bebben!!!! Kramar i massor

Anna sa...

TACK - vad gulliga ni är! Jag har sagt det innan och jag säger det igen - omtänksamma människor gör mig glad!

Kram!