torsdag, oktober 18, 2007

Drömsäng eller en säng att drömma i?

För tillfället är den bara en säng att drömma i. Det som möter den som går in i vårt sovrum just nu är nämligen två madrasser på golvet. Filip visar tydligt att han tycker han har världens bästa mamma och pappa som byggt i ordning värsta hoppborgen på golvet – bara för hans skull ;) Hoppas han då inte blir besviken när den tillfälliga lekplatsen snart är ett minne blott.

Gamla sänggaveln huserar nu ute i garaget, gapande tom och väntandes på nya ägaren som kommer och hämtar den med sig på söndag. Ibland blir man faktiskt förvånad över fenomenet
Blocket. Inte för att det egentligen är några fel på vår gamla säng. Den är rentav i mycket fint skick, så fint att våra föräldrar av fågelholksminerna att döma nog inte riktigt förstod när vi sa att ”vi har sålt vår säng”. Blocket ja. Jo, det jag skulle komma fram till var att jag tror nästan man kan sälja vad som helst där. Vi undrade faktiskt vem som skulle vilja ha vår gamla säng, utan madrasser dessutom. Och se, det var flera stycken som gärna ville ha den! Vi som tänkte att vi skulle få vara glada bara någon körde bort den åt oss. Hursomhelst, ”felet” med den gamla var egentligen färgen. Modellen är rak och utan krusiduller och har inte stört, men den bokliknande färgen med en svag aning åt rött har i sanningens namn aldrig gjort sig särskilt väl mot de nougatfärgade väggarna och byrån i ek. Därför ska byrån i ek nu få en släkting som granne och mot de vita detaljerna kommer förhoppningsvis sovrummet sedan äntligen att kännas klart. Visserligen kanske inte riktigt förrän den nya mattan kommit på plats… Och ett par nya påslakan för det borde väl sängen vara värd? Och sen funderar jag på det där med överkast. Det har vi aldrig haft något. Eftersom vi är de som alltid bäddar sängen gör sig neutrala påslakan lika bra men jag har ändå gått och blivit sugen på att ha ett, sådär snitsigt uppdraget bara en bit upp vid fotändan om ni förstår vad jag menar? Nåväl, vi får se.

Efter att ha kikat runt på olika sängar i olika butiker, har valet av säng inte helt oväntat fallit på det som i prisklassen vi tänkt oss faktiskt ÄR vår drömsäng. Precis sådär stilren och rak och snygg som vi legat i gamla sängen och drömt om :) Vi har ännu en gång fallit för ett platt paket från det stora varuhuset med det välbekanta svenskklingande namnet bestående av fyra bokstäver, och MALMbyrån får nu som sagt en väl matchande granne.

I morgon ska svärfar vara bärhjälp och förhoppningsvis blir i morgon bitti sista morgonen som jag likt en klumpig ångvält behöver manövrera min kroppshydda med tillhörande badboll där fram, först till lagom avstånd från säng (madrass) kanten, sedan svingandes (läs, mödosamt pustande) benen över kanten (som endast är någon decimeter från golvet), för att därefter med en mycket avancerad rörelse lyckas resa mig upp med ont i fogarna och gung i golvet som följd. Oj, vad jag längtar och vad skönt det ska bli!



Bild: ikea.se
Erkänner att jag här och nu blir lite nervös för inte ser färgen på bilden sådär snyggt "ekig" ut på vår skärm inte. Dock var den väldigt "ekig" sist vi tittade på den i verkligheten så jag hoppas innerligt att ni ska slippa ett klag- och gnällinlägg här i morgon kväll...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Ville bara säga att ni kommer bli jättenöjda med sängen - vi har ju just den och den ÄR så "ekig" som man vill =)Kommer passa jättebra i ert sovrum. Ikea har ju ett par riktigt snygga överkast också...enfärgade i ljust eller brunt liksom sytt i rutor (fast det tänker man inte riktigt på). Det kommer bli jättemysigt med de vita lakanen vi köpte lika dana på H&M i Borås du vet....man vill bara krypa ner och sova!!! Ha det bäst! Bamsekram från Sandra

Erica sa...

Vi har också haft ögonen på en sån säng... Har inte bestämt oss än så vi har satt på ben på resårbotten så länge. Håller med att den inte alls ser så fin ut på bild som i verkligheten.
Tror säkert att ni blir nöjda!

Trevlig helg på er

Kram Erica

Anonym sa...

Åh, den har vi också! Köpte den som första pryl i vårt nya hem för tre år sen. Älskar den sängen, även om den är rätt lätt att slå tårna i :-) . Färgen är kanon och själv tycker jag att den ser betydligt dyrare ut än den är. Kram!

Anna sa...

jonahosandra - Jamen, nu äntligen är den på plats! Jag tror faktiskt det var hos er jag såg den första gången "live", dvs. inte på Ikea. Och den VAR tack och lov som du säger precis så "ekig" som man hoppades :) Mmm, kan just tänka mig att medaljonglakanen gör sig fint! Och inte tror jag du blir förvånad när jag säger att det är precis de överkasten du beskriver som jag menade! Vilken god smak du har ;)
Hälsa familjen! KRAM

erica - Nej, huanemej vilken märklig färg det är på bilden. Men du, du får gärna komma hit och inspektera i verkligheten - den är JÄTTEFIN! Ni skulle nog inte ångra er om ni köpte den.
Kram!

sandra - Åh, jaså minsann! Tänk att vi bloggerskor har så lika smak :) Och tack för slå-i-tå-varningen. Filips stortå har redan fått känna på den ordentligt idag :(
Hoppas ni har en skön helg!
Kram på dig!

Camillas lockar sa...

Den här sängen (modellen) köpte jag 2003, den är bäst! Älskar den än idag :-)