söndag, oktober 07, 2007

För kak- och bakälskare

Frestelsen blev till slut för stor. Efter att i flera sammanhang hört talas om vad som verkar vara sötsaksboken nr 1 – Två systrars söta, klickade jag förra helgen hem ett eget exemplar. Och jag överdriver inte ett dugg när jag säger att den är så tilldragande att man knappt kan släppa den ifrån sig. Det ena receptet mer lockande än det andra tillsammans med otroligt snygga och frestande bilder är en kombination som faller mig väl i smaken. Jag ska definitivt passa på att testa flera av recepten nu medan karaktären ändå inte är den bästa och när magen ändå är rund och trind ;) Och jag önskar jag kunde dela med mig av det bästa vi stöter på. Detta får förstås ni närboende läsare se som en inbjudan medan ni som finns alltför många mil bort för en fika får nöja er med bilder på mer eller mindre lyckade verk… I gruppen ”lyckade verk” tar förresten kakan på bilden en stark förstaplats. Faktum är att jag inte vet om jag smakat något godare. ”Chocolate chip cookie i gjutjärnspanna” var namnet. Resultatet segt och ljuvligt doftande av jordnötssmör och choklad i både mörk och ljus variant. Och med den där kulan vaniljglass till och en rykande kopp kaffe tog den sig till oanade höjder.

Till min och säkert många andras glädje släppte de båda systrarna, som dessutom driver egen (kok)bokhandel med tillhörande café – The cookbook café - i vår huvudstad, ännu en bok i torsdags. Den heter Vinterns söta och verkar precis lika farlig för figuren som den första. Om det inte var så att Erik var en av mina trognaste läsare så hade jag kunnat skriva att den vore en perfekt Fars Dag-present om en dryg månad. Nu råkade jag ju skriva det ändå och därmed är den möjligheten bortblåst. Alltså måste jag nog beställa hem den innan. Kan också vara smart med tanke på att jag måste hinna testa lite julrecept innan vårt lilla knyte tittar ut. Eller vad sägs om änglakola, saffransdrömmar och kardemummakryddade pistagenötter…? Det kan nog få det att vattnas i munnen på vem som helst!

5 kommentarer:

Erica sa...

Låter som en bok för mig! Älskar kokböcker och böcker i allmänhet. Sötsaker är ju inte heller fel ;)

Kram Erica

Anna sa...

Tycker absolut du ska kolla in den - den är faktiskt utöver det vanliga!

I morgon ses vi på lunchen - kul!
Kram Anna

Anonym sa...

Å guuud så gott! Bara jag läste ditt inlägg blev jag riktigt sugen på att baka något smaskigt* Boktipsen tas emot med glädje, nu vet jag ju vad jag kan önska mig i födelsedagspresent. Tack!

Anna sa...

caroline - jag lovar, du kommer inte ångra dig! Tycker man om sötsaker så ÄLSKAR man denna bok. Den är rentav livsfarlig :)

Anonym sa...

Jag ÄLSKAR sötsaker;)!!