måndag, oktober 29, 2007

Ändrade planer

Första vilodagen är inställd. I stället har jag precis lagt en rödkindad liten skrutt att sova middag. Så det kan bli. Plötsligt i går kväll drabbades Filip av akut trött- och gossjuka och det är ju bra mysigt så man tar genast tillfället i akt att gosa med. Dock kändes den lilla kroppen oroväckande varm och då kvällsmaten nobbades totalt och han inte ens tog emot de sista desperata erbjudandena om saft eller glass, då förstod vi att han inte mådde bra. Han grät otröstligt, pekade på magen och sa ”Mage ont, pappa båsa”. Och Erik blåste och blåste men inte hjälpte det. Efter att termometern pipit i örat visade den på nästan 39 grader och strax därefter somnade lilleman gott, med blossande kinder dekorerade med ett par lillfingernagelstora, vita, upphöjda utslag… någon som känner igen det? Sökte efter svar på Internet och det som stämde bäst var Femte Sjukan, något vi aldrig hört talas om. Denna börjar tydligen just med rödblommiga kinder klädda med utslag och med efterföljande feber. Dock var utslagen borta imorse när han vaknade och så även nästan febern men när han nu somnade hade han återigen närmare 38 grader, så helt kry är han ju inte. Förvånansvärt ändå hur pigga de små liven är trots feber i kroppen. Själv skulle man legat pladask för länge sen.

Fast vi ska inte beklaga oss. Hela hösten har varit förskonad från sjukdom sånär som på lite hosta hos Filip så det är väl inte konstigt om det kommer något nu.

Vet ni att NU ska jag också passa på att vila en stund. Kors i taket! Eller ska jag ta disken först…? Det kliar lite i fingrarna måste jag erkänna. Det är ju så skönt att stöka undan först men då ger jag mig sjutton på att någon vaknar precis när jag ska till att lägga mig så jag gör väl tvärtom för en gångs skull – tror jag :)

2 kommentarer:

Snäckan sa...

Jag tycker å det bestämdaste att du ska VILA!!!!! Många krya-på-sig-hälsningar till en sjuk liten Filip.

Anna sa...

Du förde sådan respekt med dig i din uppmaning att jag inte vågade annat än vila ;)