måndag, oktober 29, 2007

Veckans Tema - Djur

Nu var det bra länge sedan jag hade en temavecka här på bloggen. Två täta teman i våras, Kärlek i februari och Mat i mars, var så vitt jag minns de senaste och de måste ju fullkomligt ha tagit musten ur mig eftersom det nu gått mer än halvåret :) När jag för en stund sedan nattade en ynklig liten feberskrutt och på kommando från densamme sjöng Lilla Snigel för säkert femtionde gången kom jag i alla fall att tänka på ett passande ämne för en ny temavecka. Så hastigt och lustigt och helt oplanerat ger jag mig nu in i ett ”blogga-varje-dag-den-här-veckan-projekt”. Och detta kommer absolut inte störa min ”vila” – nej, tvärtom. Bloggen ser jag faktiskt som rena vilan för själen. Min egen vrå där jag får skriva och tänka om vad jag vill men som jag sällan hinner ge den tid jag önskar jag kunde. Vi får dock se om jag håller vad jag lovat. Och det kommer inte bli några avancerade inlägg för till det räcker nog inte tiden är jag rädd. Sådär, har jag garderat mig med tillräckligt med bortförklaringar nu? :)

Säg det lilla barn som inte älskar djur. Jag tror det fascinerar de allra flesta i någon form – i böcker såväl som på kläder eller teve och säkert inte minst i verkligheten. Intresset för djurböcker kom tidigt hos Filip och lätena likaså även om han fortfarande inte alltid prickar rätt läte på rätt djur. Någon som hört en giraff bräka som ett får? Eller kan någon apropå det beskriva för mig hur en giraff låter överhuvudtaget – han kanske inte är helt fel ute…!

Hursom, vår lille kille ÄLSKAR djur och veckans alla inlägg i ämnet kommer på något sätt rikta sig mot honom. Först ut blir måndagens...

Tema Djur – Vid matbordet
Rörstrand har nyligen lanserat fyra färgstarka barnserviser (varav två med djurtema), formgivna av Karin Mannerstål och Hanna Werning. Min blick fastnade omedelbums på Karins söta servis Kanin, och även hennes Trafik (som dock inte får vara med under djurtemat). Hanna Wernings servis med djurmotiv heter Ocean och påminner skarpt om den tallrik jag brukade äta ur som barn (hennes andra servis, Sputnik, får inte heller vara med på min djurvecka!). Jag tilltalas dock helt klart mest av Karins Mannerståls båda serviser med de raka och stilrena motiven.



Sen kan jag ju inte låta bli att smyga in två favoriter i repris när det gäller djur vid matbordet, båda för övrigt formgivna av Karin Mannerstål som är en gud i min värld när det gäller fina barnprylar! Dels de ursöta besticken, Animal Friends, som jag skrev om för ett tag sedan, dels Filips finfina bordsunderlägg, Tiny Zoo, med de glada och färgstarka djuren som sällskap vid matbordet. Det var poppis då jag skrev om det på gamla bloggen i våras och det är om möjligt ännu mer kul nu då han för fullt övar färger och räknar in så att alla är där – ”Guuul, gööön, bååå, ett, tå, te, ett, tå”!

Bilder: Köksriket, 1 klass och privat

Inga kommentarer: