fredag, november 30, 2007

Den ammande mamman

Är det någon som vet om amningsförvirring kan uppstå efter bara ett par veckor? I går knölade hela familjen in sig i bilen och styrde kosan mot stan för lite ärendefix. Ni vet sånt där ärendefix då en förälder sitter kvar i bilen med yttepyttesyster och prickig bror och den andra går så fort på stan att hon i dag vaknat med träningsvärk i benen. Roligt var det i alla fall att fixa lite. När vi var nästan klara blev det drive-through-lunch från Mc Donald´s. Med imma på rutorna och en juiceflaska balanserandes på ena knät gav jag även lillan mat.

När Filip var liten upptäckte jag att det mest praktiska att ha på sig när man ammade ute bland folk var ett amningslinne med en vanlig tröja över. Detta koncept körde jag på även idag (nu var vi ju inte bland folk men ändock utanför huset :) – svart linne och svart tröja. Hur smidigt och fiffigt som helst att bara dra upp vanliga tröjan till hakan och sedan nyttja amningslinnets funktion. Erik for därefter in på Ikea innan jag avslutade med en joggingtur bland Kesella, saffran och amningsinlägg på Coop.

Amning ja. För att knyta ihop påsen och återkomma till rubriken… Väl innanför dörrarna till Coop skulle jag slänga skräp i en papperskorg. Tappade det på golvet, böjde mig ner och – skymtade något vitt i ögonvrån en bit nedanför hakan. Vitt? Jag hade ju min superdupersmarta svarta amningsoutfit på mig. I samma stund insåg jag att tröjan fortfarande var uppknölad en bit över Vilmas matfabrik och att det vita jag skymtat var min amningsbehå som kikade fram där vid öppningen till amningslinnet. Med en mycket snabb och något uppstressad rörelse fixade jag till min klädsel som nu bestod av tröja á la dragspel, och hastade sedan in i affären med en fladdrande ”hur-många-var-det-som-såg-det-där-blick”.

Mitt svar på min egen fråga är ja. Amningsförvirring KAN komma snabbt och plötsligt. Tänk på det blivande mammorna Sandra och Jenny ;)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det där förvirrade glömska beteendet verkar stanna kvar även efter amningen är förbi :-) ?

Anonym sa...

Vad tusen är det som har kommit idag när man ska kommentera? "Google-account" ja ja...

Anonym sa...

O vilket gott skratt jag fick när jag läste din beskrivning....du kan verkligken uttrycka dig så att det känns som att man var med. Tack för förvarningen!! Börjar dock bli lite besviken på lillbebis som inte vill komma ut för tidigt som vi önskar =) nu är det inte många timmar kvar i november så det blir visst en decemberbebis i alla fall, men åååååå vad vi längtar efter att få träffa bebisen! Förkylning har lagt sig så nu får vi ordna en träff snart =) Vi hörs av! Massa bamsekramar till hela familjen!

Isabelle sa...

haha, åhh jag får verkligen flashbacks :) Och de där växande fläckarna på tröjan, som dessutom alltid är där precis vid otajmade ögonblick. OM det var någon som fick sig en glimt, så tror jag nog bara dom log igenkännande :) Stora adventskramar till hela stora familjen!