tisdag, februari 19, 2008

Om du har en stund över

Det kommer verkligen från rätt person just nu. Inte. Egentligen har jag inte alls en stund över men omtänksamme Erik skickade precis upp mig på en stunds egentid med stränga förhållningsorder om att inte vara duktig och typ vika tvätt, plocka leksaker eller städa toan. Så nu är jag i stället oduktig och bloggar och läser andras bloggar. Bättre sysselsättning på en stunds egentid är svårt att hitta, särskilt när man nu under två dagar inte satt ner rumpan mer än när lillan eller jag själv har ätit. Och nu klagar jag inte. Nej, det här är faktiskt första gången på tre och en halv månad som jag fått känna på ”vardag de luxe” med våra små och då får man inte gnälla. Om Filip fortsätter vara sjuk några dagar till (han har nu över 39 grader igen :( ) kan jag dock förbereda er på att ett visst mått av gnällighet kan dyka upp här framåt fredag eftersom jag nu har två ensamma dagar och kvällar framför mig i morgon och på torsdag. Blir ärligt talat lite lätt matt när jag tänker på det men det ska nog lösa sig. Bara det att Filip och Vilma den senaste tiden utövat en taktik att sova i skift vilket innebär att jag en dag då Erik ska på hockey på kvällen, om det vill sig väl, kan ha en liten vaken vid min sida från sex på morgonen till tio på kvällen. Då blir det ont om egentid, närmare bestämt ingen alls eftersom man då har sällskap även på toan ;)

Med ett barn var den egna tiden ganska lätt att få då både pappa och son så gärna lekte då Erik kom hem från jobbet. Med två barn är det annorlunda. Då blir det automatiskt att man ägnar sig åt varsitt barn när han kommer hem och den eventuellt egna tiden kommer först när ena barnet somnat på kvällen. Man vänjer sig dock snabbt vid det nya och det är inget jag skulle vilja ändra på. Vi har själva valt två barn ganska tätt och för det allra mesta så är det så mysigt och kul att man knappt kan tro det är sant! Faktiskt bättre än jag kunnat ana! (Bara så ni som funderar på ett till eller redan väntar ett vet – det är verkligen jättemysigt med ”fyrfamilj”). Sen skulle jag ljuga om jag inte sa att en stund för sig själv är otroligt skönt. Alla behöver nog det ibland för att samla lite ny kraft och ladda batterierna. Det är verkligen guld värt att bara få åka och handla ensam, hinna springa en snabb runda på stan eller bara sitta ner och pyssla med något eget. Och de där långa dagarna kan det räcka med att man får en halvtimmes andrum så är man redo att ta sig an resten av dagen sen.

Nog om detta. En tokrolig blogg jag kikar in på ibland är
Martina Haags. Hon kan då verkligen få en att skratta med sina ord. För ett tag sedan tipsade hon om en anagramtjänst. Skitroligt och lätt/farligt att fördriva tid med.

Så en kram sänder jag nu till mina kära läsare från ”Svanornas Nia” (jag)
Måste också berätta att min familj förutom mig består av:
”Kliande Ister” (Erik – hihi)
”Finslipad Elit” (Filip)
”Inleda Vilsamt” (Vilma)

Barnsligt kul faktiskt ;)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Erik! Han vet hur han ska ta hand om sin kvinna!! Egentid är viktig tid och du har så rätt i att det bara behövs en liten stund innan batterierna är fulladdade. Hoppas det går bra att vara ensam hemma och att filip snart är bra igen. Kram