torsdag, juni 26, 2008

Magsjuka och tröstshopping

Ja. Jag befann mig helt klart i den där riskzonen att smittas efter att ha pussat liten pojke minuten innan han kräktes. När Filip efter fyra timmar slutade kräkas så tog jag hans plats i badrummet och magsjukeeländet var ett faktum. Fy, så illa jag tycker om denna åkomma. Tisdagen var Filip och mamma utslagna och den energi som Filip inte hade i kroppen hade han i stället i munnen. Gud, så lilleman pladdrade. Pratar gör han visserligen alltid mycket men denna dag var han helt otroligt pratsjuk – och på tokgott humör. Tyckte nästan att det hela var lite spännande när kräkandet väl var över och gick hela tiden runt och pratade om hur ”suk”, eller hur lite ”suk” han kände sig eller berättade dramatiskt, gång på gång att "En gång, då käktes jag. Jättemucke. Jag var ledsen då...". Och Erik, min hjälte, pysslade om och fixade så som bara han kan!

Sedan kom nästa prövning. Ni vet, dag två i magsjukeland. Då brukar i alla fall jag ha den där utmattade återhämtningsdagen då benen fortfarande skakar och huvudet dunkar, man försöker tvinga i sig något att äta och allra helst intar ryggläge. Denna dag inleddes med att stackars Erik blev sjuk… Himmel och pannkaka. Denna dag var inte heller lilleman på lika gott humör längre. Han var utmattad eftersom han inte varken velat äta eller dricka många droppar dagen innan. Och så lilla Vilma som nu hade återhämtat sig ordentligt och ville ha mammas hela uppmärksamhet... Det är lite intressant faktiskt att se hur man kan bita ihop om man bara vill. Innan-barn-tiden hade jag nog aldrig fixat en sådan dag men allt går. Har man små liv i sitt liv, då funkar det inte alltid att vara sjuk har man insett nu. Erik återhämtade sig dock snabbast av oss och var mirakulöst på benen igen redan i går kväll. Tacksam för det var jag.

I dag har sanering stått på schemat och hela huset doftar nu fräscht och nystädat in i minsta vrå. Badrummen är skinande blanka och tvättmaskinen har surrat hela dagen. Så skönt, och inget ont som inte för något gott med sig - magsjukan blev en nystart och inledning på sommaren och vips så har vi även fixat undan massa andra småsaker som blivit liggande samt kört ett stort lass till sortergården. Undrar var vi fick all den energin från? Kanske var det från vår tröstshopping i går? :)

Bedrövad över att ha missat en shoppingtripp till stan med allra käraste mammorna och deras små så klickade jag hem den gräsligt gulliga gräsgröna klänningen från Kikkid till lillan. Erik, som en tid suktat efter en GPS-puck (eller GPS-prutt som Filip trodde det hette), klickade hem en sådan och i kväll blev det rena julafton då vi packade upp våra paket. Erik har redan tagit en provtur med sin nya lilla vän för att se om den tog honom på rätta vägar. Vi skrattade så vi nästan dog då han skulle välja röst till den. Där fanns såväl Marilyn Monroe som Darth Vader, Sean Connery och – Naughty Natalie…! Självklart är det INTE hon som ska prata oss på rätt väg utan valet föll på den mycket slätstrukna och övertydliga Astrid med neutral och entonig röst. Förutom sevärdheter, matställen och fartkameror finns även kategorin ”mysiga fik” att välja till som intressepunkt. Den kommer passa oss perfekt på vår Skånetripp i sommar!

Nu ska vi skåla i varsitt glas blåbärssoppa innan vi går och lägger oss. I morgon står frisk familj på önskelistan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ÅÅÅÅÅÅ Vad skönt att ni är bättre allihop! Massa kramar från oss! Längtar efter ER!

Anonym sa...

Åh jag har köpt ett par gröna 3/4 byxor till Emilia idag på Kik Kid rea :) /kram Anna