söndag, juli 27, 2008

Filip badar

Jag kom på att jag aldrig visat utsikten från vårt hus för er. Tänk att mötas av denna syn varje dag man öppnar ytterdörren… Det gör förstås inte vi, jag skojar bara men vi ser faktiskt Vättern uppe från Vilmas fönster om vi anstränger ögonen en aning :) Denna vy möttes vi i stället av när vi hälsade på mormor och morfar häromdagen. Så mitt i stan har man denna utsikt, åtminstone soliga och vindstilla sommarmorgnar.


Vad beträffar vatten så är Filip helt klart mer badkruka än lillasyster som bara fnissar när hon får vatten i ögonen. I badkaret häromdagen släppte vi ut så mycket vatten att Vilma kunde ligga på rygg och plaska med fötterna och så har vi aldrig sett henne förut. Hon var alldeles galen av lycka - benen gick som små trumpinnar och skvätte ner det mesta i närheten, däribland Filip som satt bredvid henne och blev så hårt ansatt av vatten att han till slut grät för att han fick så mycket vatten i ögonen…

Men ute i lilla poolen är även storebror tuff. Att flytta rutschkanan och göra den till en vatten-sådan är det bästa även om poolen är i minsta laget och gör att färden avslutas snabbt och abrupt.

Att få ett vattenglas serverat med sugrör i poolen gör en liten skrutt mellan två och tre år alldeles överlycklig.

Efter att ha prövat garagets alla tre pumpar och konstaterat att ingen funkade så blåste jag mig blå i ansiktet för att få till den gula badringen Filip så gärna ville leka med. Han lekte med den i exakt en minut, sen kissade han i nya kalsongerna (vi börjar så smått öva blöjfritt men än så länge går det inget vidare) och därefter var min blåsinsats bortglömd.

Lilleman är nu ofta en mini-Erik eller mini-Anna och gör/säger ofta som vi. "Du MÅSTE smörja dig innan du går ut mamma, solen är så vaaam och du måste kunna leka", eller "Jag kommer snart och äter, jag ska bara göra färdigt en sak först, SEN kommer jag..." Och han sågar, målar, klipper gräs, vattnar och hänger tvätt - precis som vi. Så himla mysig och gullig att ha i sin närhet. "Jag äääskar mitt sommarlov", säger han ofta och varje gång griper det tag i mammahjärtat med full kraft...

1 kommentar:

Anonym sa...

Söte Filip =)
Han verkar va som Emilia, en liten hustomte sådär! Kram /Anna