onsdag, september 24, 2008

Att blogga eller inte blogga…

…det är frågan.

Kan nästan inte annat än skratta åt att även jag nu faller i fällan att snudda vid detta ämne. Dråpligt är också att jag aldrig sett ett ord yppas om det på någon blogg vars ägare är av manligt kön. Kanske är det typiskt kvinnligt – att söka lite bekräftelse…

Hursom. Bloggen är ju verkligen det jag helst lägger lite överskottstid på. Min egen lilla vrå och dessutom det perfekta sättet att dokumentera små och stora saker som händer i våra liv. Inte minst Filips och Vilmas såklart. Men på senare tid har det inte känts lika kul, därav det glesa uppdaterandet. Först förstod jag inte varför men sakta börjar det gå upp för mig att det till viss del faktiskt har att göra med besökarantalet kontra kommentarantalet. Och ja, nu låter jag som en grinig tant som tigger kommentarer vilket jag egentligen inte vill vara. Samtidigt som jag inte sticker under stol med att det såklart är jätteroligt med några ord tillbaka ibland, något som gör mig glad.

Många av de bloggare jag brukar besöka har någon gång lovordat just besökarna, att utan dem och deras kommentarer vore bloggen ingenting – ja, den skulle rentav inte finnas.
Hade inte jag kunnat se statistik på antalet besökare hos mig och att ni är mig trogna nästan varje dag, ja då hade jag nog för länge sedan lagt ner just det här sättet att skriva på. Fast ni finns ju där! Men vilka är ni? Det skulle vara så kul att veta och kanske skulle jag rentav finna nya bloggar att besöka om jag visste…


Nu ska gudarna veta att jag själv inte befinner mig i det läge i livet då man har som mest tid att sitta och kommentera bloggar. Det är knappt så jag hinner läsa mina favoriter så ofta som jag vill. Men jag försöker åtminstone att då och då lämna ett spår i form av några ord efter mig. Jag tror (vet!) att ni som jag menar vet vilka ni är :) Träffade ska ni dock inte känna er av det jag menar med att höra av sig då det är just ni som hör av er ibland och gör mig så glad. Och så finns det några jag vet läser men inte själva har någon blogg, ja ni vet att jag vet vilka ni är också och ni ska veta jag är glad att ni är här. Men vilka alla andra är, det vet jag inte och det är det som gör att det ibland känns lite konstigt.

Sen är det lite intressant hur en sak till viss del kan ändras i syfte med tiden. Från allra första början så var bloggen verkligen bara något eget. Något jag gjorde för egen skull, för skrivandet och för minnena. Men allt eftersom tiden går och man upptäcker att det finns människor som faktiskt tittar in varje dag, Ja, då känner man att man vill komma med något nytt till dem och plötsligt har bloggen blivit till något lite mer än bara för en själv. Någon som känner igen sig?

Men varför slutar du bara inte finns det säkert de som tänker, det är ju knappast någon som har bett mig att blogga. Och nej, det är det inte men jag älskar ju det. Sättet att skriva och dokumentera på. Egentligen är det den perfekta mammaledighetssysslan för mig. Bara det att lusten har gett sig en aning. Och jag förstår nu vad de som tidigare känt likadant menar. Att lite respons sporrar till att lägga mer tid på det hela. Att efterfrågan ökar utbudet helt enkelt :) I mitt huvud finns massor av oskrivna inlägg som väntar på att sättas på pränt men drivkraften saknas och det är så synd och nästan lite sorgligt eftersom jag ju tycker det är så kul.

Äsch. Kanske ska jag radera och börja om från början med detta lite griniga inlägg och i stället döpa det till… ”En underbar dag på badhuset”, som vi har haft idag. Men jag känner att jag måste skriva just det här för det är något jag tänkt en hel del på den senaste tiden.

Och jag tigger inte, jag lovar! Jag skulle bara önska ett litet spår någon gång ibland, precis så som jag själv gör (även fast jag önskar tiden fanns till att göra det oftare…).

Jag får se hur jag gör. Det retfulla är bara att jag inte ännu har kommit på i vilken form jag annars ska göra det här. Visserligen går det ju bra att rätt och slätt skriva i Word och spara ner på datorn men handen på hjärtat alla bloggare, hur kul skulle det kännas? Så jag vet vad jag vill men inte hur jag känner för det. Mitt sista inlägg är detta i alla fall inte. Antingen blir nästa mitt sista, om det är det jag bestämmer mig för. Annars blir nästa mitt första på fortsättningen av ”hemma”, om jag bestämmer mig för det. En slags mininystart kanske?!

Och om jag fortsätter, då är ni alla välkomna att fortsätta följa oss. Kända såväl som okända besökare! För har man en gång beslutat sig för att skriva så att vem som helst kan se, ja då har man.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Vore hemskt trist om du försvinner. Det är mitt sätt att se hur ni har det så långt borta från mig. Jag älskar att följa V och F´s framsteg och ert liv.

Hur du än gör så förstår jag dig...men det vore som sagt trist att missa alla dina små tips och trivselråd och fina ord om kärlek, barn och livet.

Sköt om er! Stora kramar/Lotta

Anonym sa...

Ja, det vore jättetråkigt om du helt tappade lusten för detta. Förstår ändå vad du menar, fast jag inte har någon egen blogg. Dina små tips insikter är så ofta helt mitt i prick, och som du skriver, det är ju tidsbristen som gör att man inte lämnar något eget avtryck.
Jag hoppas du hittar motivationen igen! En liten bloggsemester kanske är vad som behövs...
Sköt om er. Hoppas vi ses på tisdag. Simon började plötsligt hosta väldigt "slemmigt" vid 4-tiden inatt... Var hur frisk som helst igår kväll...
Kram Viktoria

Anonym sa...

Nej, du får inte lämna bloggvärlden fina Anna! Det vore så TOMT. Jag vet dock precis vad du menar med kommentarerna, hade ju en liten bloggsvacka i somras själv. Hoppas dina besökare skärper sig lite, kommentarer är ju liksom bekräftelsen på att någon läser. Stor kram så länge!

Anonym sa...

Som vanligt så sätter du huvudet rakt på spiken Anna! Du är så otroligt duktig att med ord förmedla en känsla och ett budskap. Jag njuter vaje gång jag är här inne och botaniserar.

Jag ropar således ett STORT NEJ mot dina planer på att lägga ner. Skulle sakna dig och Filip och Vilma alldeles förfärligt.

Ett litet tips om du ändå funderar på det där med i vilken form du ska utrycka dig är att byta (eller rättare sagt överföra) din blogg till wordpress. Den erbjuder ett mycket mer användarvänligt format för kommentarer. Speciellt för de som redan har wp-bloggar och de är ganska många.

En annan fördel med wp är att du också kan välja att lösenordsskydda vissa inlägg som man kanske inte vill att hela vida världen och alla ohyfsade besökare som inte lämnar kommentarer ska få ta del av.

Lägg inte ner söta, kära Anna!

Många kramar

Anonym sa...

Instämmer med de övriga! Är här o kikar nästan dagligen o älskar det du skriver!
Oftast ammar jag när jag läser mina favvobloggar o har svårt att skriva därav så få kommentarer... men jag ska bättra mig ;-)
Jag ser oxå en stor skillnad på statistik vs kommentarer på min blogg... men det är väl så...
Ha en fabulous dag! Kram!

Åsa sa...

Är också en daglig besökare, men urusel på att kommentera. Skulle vara trist om du försvann ur bloggvärlden.

Anonym sa...

Har precis börjat följa din blogg. Sitter och läser ikapp dom äldre inläggen. Det vore snudd på ohyfsat och lägga ner nu...;)
/Lisa

Isabelle sa...

Åh anna, jag känner mig som jordens största skurk. Jag är sämst av alla på att lämna kommentarer, sen har jag inte hunnit läsa mig igenom mina fafvoritbloggar någonting sista tiden, jag önskar dagarna var lite längre. Men du ska veta att jag hoppas hoppas du fortsätter blogga. Det är så otroligt kul att läsa dina inlägg, du är så duktig på skriva och man känner igen sig i så mycket du skriver. Sen tycker jag så mycket om dig som person, ja hela din mysiga familj. Känner samtidigt igen mig i allt du skriver, jag började ju också blogga för min egen skull, men vissa dagar känner man sig så less och att det tar alldeles för mycket av den lediga tid man har och börjar fundera om det är värt det. Och så känner man samtidigt att man har fått ett rejält behov av att blogga. Man tänker i bloggtermer - det HÄR måste jag berätta på bloggen. En olycka med en mjölpåse i golvet kan plötsligt kännas lite kul, eftersom man kan roa någon med berättelsen sen bloggen. Håller alla tummar och tår att du fortsätter!!!

Stora kramar från piteland!
Isa
Ps! Jag har försökt lägga till dig på bloggkoll.se men det går inte, vet du vad det kan bero på?

Anonym sa...

Pussisar till dig världens bästa Anna! Jag tror många tittar in på din blogg utifån ett behov som skapats hos DEM genom att de en gång varit här och läst. Ditt sätt att uttrycka dig har en alldeles speciell dragningskraft! Och inte bara sättet du skriver på utan också innehållet - guld värt! Ses snart (vilket är det allra bästa vi vet =) LOVE YOU!

Erica sa...

Jag trodde nog inte att jag skulle hitta ett sådant här inlägg hos dig Anna, men känner mycket väl igen mig i det du skriver...
Min blogg är bedrövligt eftersatt allt som oftast men jag känner att jag ändå vill ha möjigheten kvar att skriva (som ju är så kul!) när jag vill och hinner. Även om det kanske nu är orken som saknas mest av allt.
Jag hoppas att du inte försvinner från bloggvärlden, tycker du skriver så bra och jag blir alltid glad när jag ser ett nytt inlägg hos dig även om jag hör till en av de som är dålig på att kommentera...

Kram Erica

Anna sa...

alla - vad fina ni är och vad GLAD ni gör mig med era ord!

Lotta - Tack vännen! Ja, för vår del är våra bloggar verkligen ett bra och lätt sätt att följa varann och jag vill verkligen inte tappa kontakten med dig. Människor som du hittar man inte så lätt... Hoppas ni mår bra! Kram

Victoria - Vad snäll du är :) Jag tycker förresten att du borde ha en blogg. Är säker på att jag skulle trivas förträffligt där. Även fast vi inte ses så ofta så är du en sådan där jag bryr mig mycket om! Gissa vem som vaknade jättesnorig i morse om inte Vilma... så typiskt. Så nu har jag fått avboka morgondagen hos Johanna. Men du och jag och våra barn måste snart ses i alla fall när kläderna kommer - vilken tur!

Sandra - Tack vännen! Ja, nu minns jag att du var i mitt läge för en tid sedan... Det gläder mig då extra mycket att se att du nu är i din absoluta bloggtopp någonsin. En av de bloggar man blir absolut gladast av att se uppdaterad med något nytt! Kram!

Snäckan - Du är ju en av mina allra käraste läsare och det vet du säkert - en sann klippa! Ja, jag har faktiskt funderat på det där med wp. Det känns ju alltid bara så bökigt att byta... men vi får se, kanske är det värt det. Ju smidigare något är desto roligare blir det ju också. Hoppas du mår ok vännen?! KRAM på dig!

Anna - Ja, du är ju också en sådan där favorit för mig! Så mycket bra och roliga tips och idéer får jag ofta av att kika in hos dig. Och så lever vi nog ganska lika liv tror jag. Ofta har en dag på helgen sett ganska exakt likadan ut för oss som det du beskriver - festligt! Kram!

Åsa - Tack snälla, det värmer att höra!

Lisa - du gjorde mig faktiskt extra glad! Ny besökare som läser lite gammalt, vad kul! Bloggar du själv? Välkommen hit!

Isa - Kära Isa! Du ÄR ju bloggandet personifierat för mig! (och verkligen ingen skurk!) Dig var den första jag någonsin läste hos och en av de jag tycker allra, allra bäst om. Både som bloggerska och person. Återigen är det skit att just vi råkar bo så förfärligt långt från varann... Men någon gång ska vi nog stöta på varann, det måste vi. Kanske när vi åker på bilsemester norrut om några år?! Och ja, visst är det dråpligt hur man i och med bloggen faktiskt har ett extra tänkande - bloggtänkandet :) Vet inte varför bloggkoll och jag inte går i hop. Ska konsultera Erik och höra avd han tror. KRAM!

Sandra - min fina Sandra! Du är bara för snäll! Och jag vidhåller - börja blogga du med. Du skulle göra succé, det vet jag! Ja, att umgås med er är det bästa som finns och det vi allra helst vill prioritera - alltid. Måste vara den mest lyckade föräldragruppen genom historien ;) Synd att vi inte fick ses i dag men siktar på onsdag! KRAM!

Erica - Vad snäll du är och vad glad du gör mig! Och du skulle bara våga sluta blogga... Det får du inte ser du för nu när värsta tröttheten börjar lägga sig hos dig, se då vill vi följa din bebisblogg. De brukar ha en otrolig dragningskraft och det kommer garanterat ge dig en massa ny bloggenergi :) Skulle vara kul att ses med barnen och fika någon dag om ni vill!? Kram och hoppas du och pyret i magen mår bra!