söndag, september 28, 2008

I dag är det…

…min födelsedag! Det är så kul att fylla år på helgen och få vara tillsammans hela dagen. Undrar om det kommer med åldern eller beror på just den att jag när jag häromdagen fick frågan om hur många år jag fyllde faktiskt inte kunde svara på sekunden!? Först efter kort betänketid svarade jag 31 för att sekunden därefter komma på att 32 ju var rätta svaret...

Jag älskar att fylla år, oavsett åldern. Eller kanske snarare tycker jag om födelsedagar, min egen såväl som andras. Att få fira, ställa till med kalas och umgås med de allra käraste. Klura ut roliga presenter till andra är en rolig sysselsättning liksom processen där man förvandlar överraskningen till ett fint paket.

Fina paket har jag också fått må ni tro. Ett av dem har dessutom förökat sig allt eftersom helgen har gått…

Vardagslyx i form av bodybutter från Body Shop i favoritdoften Shea står nu på badrumshyllan och faktiskt har jag öppnat burken och sniffat ett par extra gånger i dag. Doften är ljuvlig och påminner dessutom om den sista tiden med Vilma i magen då det var just denna kräm jag smorde bebiskulan med varje kväll :)

Och så har kakboks-samlingen utökats med Leilas färgglada och för ögat farligt lockande ”A piece of cake”. Lyckan var stor när Filip, min privata paketöppnare, med ivriga fingrar slet upp papperet!
Redan i går väcktes förresten jag och Vilma av skönsång från familjens två pojkar och för ett ögonblick tänkte jag ”Oj, har älsklingen tagit fel på dag?”. Men såklart hade han läget helt under kontroll. Han behövde bara ligga steget före på grund av planerna för dagen. Planen var den att jag skulle få tokshoppa på höstmarknaden i stan och jag kan lova det var en ivrig och mammaledigsfattig Anna som en stund senare packade in sig i bilen ihop med resten av familjen.
Förutom Eriks shoppingpeng hade jag även fått en av mina föräldrar och jag riktigt kände hur hela stan låg för mina fötter. Fötter ja. Förra vintern trånade jag efter ett par stövlar på Scorett som tyvärr var för dyra för min plånbok. Ett par bruna drömmar med högt skaft och alldeles lagom hög och lagom bred klack som man kan gå i utan snubbelstil. Samma stövlar drog mig till sig som en magnet så snart vi kommit in i affären i går men nej, priset hade inte sjunkit sedan sist. Inte ett öre faktiskt. På väg ut passerade vi marknadshyllan och längst ut på kanten stod den. Minns knappt hur jag fick den i handen men fort gick det. Och vet ni, det var exakt samma stövel som den inne i butiken. I min storlek. För 500!!! När tjejen i kassan stoppade ner kartongen i påsen log hon mot mig och sa att det nog var meningen jag skulle ha just dessa. Stöveln jag fick fatt i hade nämligen hamnat därute av misstag och skulle inte alls vara sänkt i pris egentligen! Så nu kan jag känna mig extra nöjd när jag klapprar runt i mina snyggstövlar på stan i höst för lekparksvänliga är de inte. I lekparken klappras det tvärtom inte alls. Där smygs det i stället mjukt i väl ingångna, sköna och till färgen fruktansvärt opraktiska gympaskor. Vita är, eller snarare var de. Men sån är jag, jag har svårt att vara helpraktisk hur mycket jag än försöker. Dock bangar jag inte på hopp i vattenpölen för det :)

Tillbaka till gårdagens andra fynd - en kort stund senare hade jag, som aldrig och då menar jag aldrig lyckas fynda på rea, hör och häpna fyndat värsta snygga (och praktiska!) vinterjackan på H&M för 250 kronor. Över-rumpan-lång och insvängd i midjan. Chokladbrun, i rätt storlek och i åtminstone lite vattenavvisande material, hängde den där som ensam jacka bland en massa tröjor när jag av en slump råkat bli stillastående mitt i marknadsfynden på grund av att jag inte kom framåt med vagnen. Det var verkligen min dag och shoppinglyckan lyste runt mig! Nu återstår en del som jag hoppas hitta manchesterjeans, en stickad kofta och kanske en klänning för. Jag må vara klädgalen men faktum är att så gott som allt nuförtiden hamnar i Filips och Vilmas garderober. Det går ju liksom inte att låta bli... Men nu när hösten kom och med den kylan så insåg jag att jag knappt handlat vanliga höstkläder till mig på fyra år (!) då jag varit höggravid två av de senaste höstarna och mammaledig en.

Dagen i dag har varit en underbart mysig höstdag med bakelsefika i stan, överraskning i brevlådan från en av finaste mammorna samt umgänge nonstop med lilla familjen. En dag med guldkant helt enkelt. 32 är nog inte så dumt ändå :)

Mitt förra inlägg återkommer jag till - kanske i morgon kväll.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis vännen!
Ja, känner igen det där med att inte veta sin ålder :-)
Låter som om du hade en fin helg!
och se där... läste först, gick vidare till nästa uppgift och insåg, att NÄE, här ska åtminstone lämnas ett litet Grattis, om än i efterskott. Det sitter liksom inte i ryggmärgen att lämna små spår efter sig...
Just nu är vi friska o krya, "ta i trä", så morgondagen ser lovande ut...
kram Viktoria

Erica sa...

Låter som en härlig dag! Grattis i efterskott och grattis till fyndandet!

Kram!

Pernilla sa...

Stort graattis i efterskott. Låter som en toppen helg. Kram Pernilla

Anonym sa...

GRATTIS! En dag i efterskott då :-) . Låter som en underbar födelsedag och även dagen innan. Fantastiskt att du fick unna dig lite shopping och stövlarna var ju bara för häftigt, vilken slump! Jackan lät också supersnygg, blir nyfiken och bildsugen :-) . Tack också för dina fina kommentarer om Alfred, mammahjärtat värms totalt! Kraaam

Anonym sa...

GRATTIS i efterskott! Åh va kul att fylla år :)
Vilken lycka med stövlarna!!! Tänk vilken tur man har ibland. Vill se bild på dem ;-)
Jackan lät också fantastisk.
Vill oxå fylla år snart, men det dröjer ända tills Mars!
Stor kram!

Anonym sa...

STORT grattis i efterskott allra käraste Anna!