tisdag, september 30, 2008

Mina hela tänder

I dag har jag varit hos tandläkaren efter att ha skjutit på besöket två gånger. Det känns liksom aldrig som att det passar in riktigt bra i ekonomin som mammaledig men nu ville jag få det överstökat. Har inte haft några hål på flera år och för varje gång man går därifrån med ok-stämpeln på framtänderna känner man hur hålsannolikheten smyger sig på inför nästa år. Givetvis fungerade inte parkeringsautomatens kortdragare så efter att ha legat på golvet bakom förarsätet och nästintill offrat ett pekfinger för att till sist lyckas lirka ut en tappad femkrona under sätet, sprang jag till tandläkaren för att sedan få vänta i nästan en halvtimme på en försenad sådan…


Allt såg fint ut och man får nästan lust att brista ut i ett gapskratt av lycka när man hör de underbara orden komma ur tandläkarens mun: ”Det här ser fint ut, inga hål här inte”! Däremot fick jag en uppstramning vad gäller tandtrådandet så nu ska jag försöka bli duktig på det.

Jag har nog egentligen ingen tandläkarskräck. Är mest rädd för vad kalaset ska kosta och en dag som denna känns det ju snudd på som att man har tjänat en slant när man skuttar ut därifrån endast 465 kronor fattigare! Däremot har jag visdomstandskräck efter en traumatisk erfarenhet för några år sedan. En visdomstand i underkäken visade sig växa på fel håll, alltså inte uppåt utan i stället rakt åt sidan in mot de andra tänderna. Detta innebar att den inte gick att dra ut utan var tvungen att opereras bort. Timmen det tog är helt klart en av de värsta i mitt liv och jag tror helt ärligt att stolens handstöd hade små gropar efter mina inborrade naglar när jag gick därifrån. De hade förvarnat om att det skulle kännas en del trots bedövning och att det framförallt skulle komma att kännas lite obehagligt, både gröpandet och ljuden… Fick låna en liten fickradio för att kunna lyssna på något annat och med tanke på att tandläkaren och sköterskan efteråt fnissande berättade att jag hela tiden radion var på hade lyssnat på ett finskt nyhetsprogram, då förstår man att jag inte var riktigt närvarande.

Snyggaste tandborstarna kommer från Jordan. De finns i massa fina mönster och färger och är lite kul att matcha i tandborstmuggen ... För säg det som inte matchas kan :)

4 kommentarer:

Pernilla sa...

Hej Nu fick jag en påminnelse om att jag oxå måste ta tag i mitt uppskjutna tandläkarbesök....hoppas att jag inte har några hål. Hoppas du sett mitt mail och att vi kan ses i oktober. Är just nu i Kristianstad (åker hem idag.
Kram Pernilla

Anonym sa...

Hemskt att man ska behöva dra sig för tandläkarvård pga pengar. Jag avskyr det! Grattis till dina hela tänder!

Kram

Anonym sa...

Alltid skönt med friska tänder:) Fick oxå operera ut mina visdomständer i underkäken.. det är nog bland det värsta jag varit med om,, så förstår vad du menar..

Anonym sa...

Skönt besked gällande dina tänder. Har aldrig haft ett hål i hela mitt liv men chansen för att det ska inträffa ökar väl procentuellt sätt varje dag.... .-(

Kram