måndag, december 01, 2008

Äntligen december!

Min absoluta favoritmånad har så ännu en gång tagit sin början och nu ska jag frossa i allt vad den innebär av dofter, smaker, pyssel, bakning, julklappsshopping… Det finns inget som överträffar den här tiden och jag känner mig alldeles upprymd över allt kul som väntar!


Tyvärr inser jag att jag inte kommer hinna göra någon egen julkalender här på bloggen detta år. För två år sedan bet jag i med varje-dag-inlägg fram till jul men nu är det lika bra att inse att jag bara kommer bli stressad över att lova mig själv något sådant…

Dock lovar jag dela med mig av så mycket julklappstips, recept, mysförslag och inslag från vår decembersmåbarnsvardag jag bara hinner – men utan krav på varje-dag-publicering då :)

Har velat fram och tillbaka och hit och dit på det där med paketkalender. Filip fyllde ju precis år och så är det snart jul. Samtidigt kan ju inte han hjälpa att han är född den här tiden på året – jag menar, hade han varit född på sommaren så hade jag aldrig tvekat. Och så efter lite innehållstips från vänner, pyssliga och påhittiga Anna samt en del egna idéer så kunde jag inte låta bli. Och så kom jag på att de där mindre klapparna med exempelvis tuschpennor, badskum och pysselbok så lätt faller i glömska och bara blir några i mängden på julafton medan de i den här formen i stället förgyller en del av dagen och då blev jag säker!

Så nu väntar en variation av småsaker och ledtrådar till aktiviteter - pepparkaksformar, trolldegsrecept, badskum, lotter, pennor, pruttkudde, pussel, pixibok, klistermärken samt ett antal uppsättningar fredagsmys- och lördagsgodispaket på små ivriga fingrars öppnande. Först ut i dag var en barnsax och H&M-katalogen är nu ett antal sidnummer fattigare efter att Filip fick dille på att klippa ut folks siffror (han menar då ålder). Förutom de allra närmaste så ville han även klippa ut mamma Sandras siffra! Hon står fortfarande mycket högt i kurs efter den mysiga övernattningen han fick hos dem när vi var på sjukhuset för ett tag sedan.

Och så var det det där med själva utformningen. Finns ju så många fina varianter... Var helt inne på att härma Annas med en vit bräda med påklistrade klädnypor – stilrent och snyggt och samtidigt julmysigt. Röda nypor med tomtar på inhandlades men precis när jag skulle till att börja klistra kom jag på att kalendern ju ska sitta i hallen under trappan där det är vit panel på halva väggarna. Det såg plötsligt tråkigt ut och det var då jag kom på att jag ju fyndade en röd fyrkantig träkalender på rean förra året! Den blev faktiskt jättebra. Dock hamnar den i perfekt Vilmahöjd vilket innebär att endast dagens paket får hängas upp :) Kan ni förresten finna ett fel? Nummer 15 har ingen nypa… retfullt men såklart enkelt att åtgärda – och såklart enkelt att skjuta upp… Får se hur länge det dröjer innan PetFilip upptäcker detta!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, skrattar ihjäl mig för vet du vad som gömde sig i Simons första paket? En SAX!

Fin upphängning förresten.

Kram

Anonym sa...

Hihi...Jonah fick också saxarna första lucköppningen sen =) Men du, vilken jättefin kalender!! Jag hann inte riktigt fråga om hur den blev igår (är ju alltid så när man värdinnar, lite splittrande ;)men jag hoppades att den skulle finnas här på bloggen! Så roligt! Ses imorgon kanske då! KRAMIS Sandra!

Anonym sa...

Å SMACK TILL FILIP FRÅN MIG! GODINGEN! /S

Anonym sa...

Åhh va fin! Kul att kunna inspirera nån :) Kram från oss!