måndag, mars 16, 2009

Årets husmakeover

Så snart våren har blivit just vår, dvs. lite ljummen och förhoppningsvis inte alltför blöt så drar projekt måla-om-huset igång härhemma. Vi tror det är åtta eller nio år sedan huset senast målades av förra ägarna och de två sista ser man tydligt hur det blivit mer och mer tärt med även en del brädor som måste bytas. Vi bestämde redan förra sommaren att detta år skulle bli stora husmålaråret och som läget är nu med liten i magen känns det än mer rätt att få det gjort innan den lill* gör entré!

Men så är det ju det där med färg… visserligen har vi inte haft så mycket att vela mellan. Helt klart är att vi vill byta färg nu när jobbet ändå ska göras. Huset är nu ganska ljust grått med vissa lite mörkare detaljer på spröjs och dörrar (en mörk bild där det dessutom är snö men man ser åtminstone hur huset ser ut och lite av den färg som är i dag). Fönster och gavlar är vita. Fram tills för några månader sedan har vi varit helt inne på att måla i en beige nyans med vita fönster och gavlar men så en dag när vi var ute på en av de vanliga promenadstråken så kom jag plötsligt på varför ett av husen vi då passerar är så extra snyggt (i mitt tycke!). Det har samma färg allover. Fasad, fönster och gavlar är alla… vad ska jag kalla det – absolut inte kritvita men ändå vita fast med en brytning. Kanske offwhite är rätt benämning? Någon som vet typ hur jag menar? Alltså inte ljusgult och inte beige utan mer vitt fast ändå inte vitt ;) *fniss*

Nåväl, tids nog lovar jag att ni ska få se! Det ska hursomhelst bli jättespännande och kul då detta ju förändrar hela ens hus och dess uttryck. Sen mår hela jag väl av ordet HARMONI. Jag tycker om när husets alla rum går i samma stil och färgskala och ”matchar” och detta skulle ju faktiskt även få husets utsida att stämma överens med dess insida. Lite överdrivet tänker kanske någon och ja, det må så vara men tänk vilken skönt harmonisk enhet detta skulle bli! Lockande tanke…

Men nu till min lilla fråga: Och detta extraprojekt som liksom kommer på köpet blir nog tyvärr inte i år eftersom det blir så mycket pengar att lägga på annat men snart, snart, snart måååste vi byta ut våra anskrämliga markiser som nästintill är forntida ;) De är faktiskt ruskigt fula – blå/vitrandiga… och då ska ni veta att jag inte är någon blålover. Överhuvudtaget. Faktum är att den där randen hade fått vara i vilken annan färg som helst men inte just blått. Så nu drömmer vi om något enfärgat som ska matcha nya husfärgen samt våra ljust grå plattor på gångarna utanför.

Så - har ni några bra färgförslag till markiser på lager? Säg gärna vad i så fall för tänk om vi missat ”den rätta” i vårt tänk?!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Att ni orkar! Jag orkar ju knappt dammsuga mitt hem. Jag beundrar er energi. Var får ni tag i den?

Hoppas illamåendet är bättre.
Kram!

Erica sa...

Låter som att det kommer bli jättesnyggt med en färg på allt! Jag är inte avundsjuk på jobbet dock, tycker det är skönt att vi inte behöver tänka på det där på ett tag än.
Markiser har jag nog inga råd om, skulle också vilja ha men kan inte bestämma vilken färg... :)

Kram

Mr Marpe sa...

S0502-Y?

Anonym sa...

Jag fattar vilken vit du menar. Vi har många såna hus på västkusten (bla vårat). Först säger man att huset är vitt men när man sen håller fram något vitt så ser man ju att färgen på huset snarare är "smutsvit" liksom.

Spontant tänker jag vinrött men även brunt eller mörkgrått skulle ju kunna funka bra.

Kram

Anonym sa...

Va spännande med husmålning! Jag vill också byta färg nästa gång vi ska måla, kanske om ca 3-4 år (om vi inte flyttar nu då ;-)). Jag vill gärna ha som du skrev först, beige med vita detaljer.
Jag följer en blogg, mitt vita hus, de har vitt hus all-over med svarta markiser, riktigt snyggt! Annars tycker jag mörkgråa är fina. Själv har vi vinröda (kräk....) ;)
Kolla in: http://mittvitahus.blogspot.com :)
Kram //Anna