onsdag, mars 11, 2009

Fem

Vi tyckte av flera anledningar att det just i dag passar bra att berätta en sak. Om exakt fem månader är det nämligen beräknat att vi ska bli fem. Här hemma. I vår familj. Och det är ingen hund eller katt (aldrig katt) som ska flytta in hos oss utan en sådan där yttepytteliten, sprattlande och bedårande liten människa. Som just nu har fullt upp därinne i min mage med att utvecklas, växa och lära sig olika saker.

Är ni chockade? Det är i så fall fullt förståeligt för det är vi själva. Fortfarande. Fast vi burit på denna hemlighet i snart tre månader. Jag skulle kunna göra den här historien lång men jag väljer i stället att bara lite lagom kort/långt berätta att det här inte var planerat och att vi inte riktigt förstår hur det blev som det blev men magen växer just nu för fullt och vi vet att det faktiskt bor en liten därinne.

Det som känns skönt i det hela är flera olika saker och då framförallt det faktum att vi ju pratat om att vi nog i framtiden kommer försöka skaffa en liten trea. Sen att vi inte hade tänkt det riktigt såhär tätt, men eftersom tankarna ännu funnits så gör det att man nu kan se hela saken på ett annat sätt.

Och så att vi ju faktiskt älskar det liv vi lever. Att ha de små runt benen betyder så oerhört mycket och förgyller varje dag, varje stund, varje sekund även om det ibland såklart också finns jobbiga, trötta och tuffa dagar. Men de är så få att man redan dagen efter har glömt dem. Den kärlek man får från små barn överglänser allt och ger verkligen livet så mycket mening man inte trodde fanns.

Dessutom tror jag på att saker sker med en mening. Så även nu. Under omständigheterna så MÅSTE det ju helt enkelt funnits en mening med detta lilla liv.

Sen ska jag inte sticka under stol med att tiden från mitten av december och sex veckor framåt var chockartad. Eftersom vi är planeringsmänniskor ut i fingerspetsarna så svajade ju hela världen på något sätt och vi kunde inte tro att det här var sant, det som hände. Men vi pratade och pratade och pratade och ju mer tiden gick, desto mer sjönk det hela in och rotade sig i en. Och vi vet ju att när liten väl varit hos oss en tid, då kommer vi såklart inte kunna tänka oss ett liv utan den lill*.

För att försöka få det hela än mer verkligt och även lugna tankarna en aning var vi för en dryg månad sedan i Linköping och gjorde ett NUPP-test. Och från det ögonblicket vi för första gången såg det lilla livet på skärmen, med tummen i örat, så har allt gått lättare och lättare. Vilma som var med satt hela tiden som förstelnad i Eriks knä, ända till strax innan läkaren var klar och bebisen sprattlade på. Då sträckte lillan sig försiktigt fram, tittade intensivt på skärmen och började vinka… Såklart förstod hon ingenting men det hela blev så symboliskt att jag fäller en tår bara jag tänker på det.

I och med att jag förra veckan berättade för min chef så känner vi att det nu kan bli offentligt. Jag har dock under en tid haft en låst blogg med bara några få men ack så betydelsefulla läsare. Annars är det än så länge bara familjerna och de allra närmaste vännerna som vet. Jag måste erkänna att det finns en gnagande oro i oss båda för hur detta kommer tas emot. Man är ju ändå så pass erfaren att man vet att människor i vissa lägen kan vara både plumpa och - förhoppningsvis omedvetet – elaka. Jag är så himla rädd att få höra alltför många ”vet-bäst-kommentarer” i stil med ”Förstååår de inte vad de ger sig in på?” och ”Det hääär kommer bli tufft”. Och såklart har folk rätt att tycka men jag önskar så att de i så fall tycker tyst för även fast jag vet att man inte ska bry sig om vad andra säger utan stå där med rak rygg så ÄR jag ju typen som tar åt mig varenda stavelse. Tyvärr i många lägen. Men, men. Allt det där vet vi inget om än.

Allt jag vet är att det jag nu alldeles strax publicerar så sakteliga kommer göra att nyheten sprids. Nyheten om att vi (och nu citerar jag en kär vän med hennes ord för sådana här små underverk – du vet vem du är!) ska få en liten till att älska!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Dert är alltid nervöst att släppa "lös" en sådan här nyhet men jag är alldeles säker på att de allra flesta kommer att glädjas med er istället för att viktigpettrigt tala om för er hur ni borde känna. Om inte så skicka deom till mig så ska jag läsa lusen av dem.

Jag är iallafall övertygad att ni kommer klara det galant hela lilla familjen med en liten till att älska *ler*. Ni öppnar helt enkelt bara ett kärlekskonto till och det tillsammans med de konton ni redan har med Filip och Vilma så är ni miljonärer flera gånger om.

Kramar i massor!!!

Erica sa...

Skickar kramar i massor till er alla fem.
Jag vet precis som du att man inte ska bry sig om vad andra säger men jag vet också precis lika väl att det är lättare sagt än gjort!
Jag ser i alla fall fram mot er lilla trea av helt personliga skäl! Jag vet ju att det finns en mycket trevlig person som jag kan ta härliga höstpromenader tillsammans med ;-)

Kram Erica

Anonym sa...

Men å så kul, stort grattis! Även om jag förstår chocken ni fick till en början. Men trots att jag inte känner er personligen så verkar ni vara en familj som har plats för många små kärlekar!

Anonym sa...

Grattis!
Vad roligt! Då går vi inte omlott så länge... :-)
Kram Viktoria

Isabelle sa...

Vad härlig att det nu är ute i hetluften :) Och jag säger, det här kommer bli SÅ himla bra!! Och den lilla varelsen där i din mage kommer till världens bästa familj. Stor kram till hela familjen från oss

Anonym sa...

JÄTTESTORT GRATTIS!
Jag som trodde att vi på direktstödsenheten skulle få en "mjölkkvotare" till men ack vad jag bedrog mig! Det blir väl jätteroligt för Vilma och Filip att få et syskon till!
Vi syns i maj åtminstone en liten tid!

Kram
Maria

Anonym sa...

Underbara familj - alla fem! Vi längtar så efter er krabat därinne! Och du är så fin med din lilla mage, Anna! Love you!

Anna sa...

Alla - TACK fina ni för era snälla ord, de gör mig verkligen glad!

Snäckan - du har då förmågan att med dina ord göra en lycklig! Och ja, är någon dum ska jag gärna hänvisa dem till dig ;)

Erica - Ja, visst är det festligt att vi nu ska vara hemma samtidigt igen?! Ser även jag fram emot kyliga höstpromenader med varmt fika efter!

Maria - Dina ord värmer ända in i hjärteroten!

Viktoria - Nej, tänk att vi gör inte det! Som sagt, jag hade bra svårt att hålla mig sist vi sågs ;) Och vad kul - då kan vi ju också ses i höst!

Isa - goa, fina du! Det finns inte många som peppar som du! Tack för att du finns, så långt ifrån men ändå så nära :)

Maria - vad kul att du är här! Ja, jag trodde ju då egentligen också att jag skulle "hänga" med dig och Mats i höst, men någon liten ville annorlunda ;) Ska dock faktiskt bli jättekul att göra ett blixtinhopp nu i vår/sommar. Hoppas jag inte chockat er allt för mycket!

Sandra - Min fina Sandra... vad skulle jag göra utan dig och de andra mammorna?! Ni förgyller verkligen tillvaron. Och jag vet ett litet knyte som med all säkerhet kommer ty sig till dig och väl känna igen din röst när h*n kommer ut ;) Ses i kväll!!!

Anonym sa...

Men Anna - vilken bomb! Vilken fin bomb! Det kommer att bli sååå bra!

Jag blev tipsad av Viktoria om att det fanns en stor nyhet att läsa om på bloggen.

Förstår att det kanske var lite chockerande till en början, men jag är fullständigt övertygad om att det kommer att bli kanoners med en till liten stjärna i familjen.

Hälsa alla!
Kram, Johanna

Anonym sa...

Det är så underbart och jag är övertygad att ni kommer klara det galant! Bebisen kan ju inte komma i en bättre familj med så mkt värme & kärlek! Stor kram o grattis igen!