lördag, juli 18, 2009

Baka, baka liten… gris!

I dag har vi firat Eriks föräldrars födelsedagar. Gränna var målet och vi började med lunch på Gyllene Uttern där utsikten över Vättern och Visingsö nästan tar andan ur en. Maten var fantastisk och våra små och deras kusiner smög efter maten nyfiket och kikade på riddarrustningarna som stod i många hörn.


Sen åkte vi ner till stan och prövade på att baka polkagrisar. Det var premiär för alla, även mig som ändå är uppvuxen knappa två mil därifrån… Men visst är det ofta så, att det som är nära många gånger är outforskat? Polkagrisbakningen var hursom en riktig höjdare. Vi valde den klassiska smaken. Farmor och farfar försökte så gott de kunde bearbeta den allt segare massan och fick sen hjälp med själva ”mönstersättningen”. Därefter var det fritt fram för dem som ville baka och det tillverkades hjärtan, bokstäver, klubbor och kransar i ett rasande tempo. Filip inledde med ett rejält bett i sin del och var sen ovanligt tyst under själva bakningen. Han gjorde nog för övrigt det största verket av oss – en klubba som fick sitta på den största av pinnar och som vägde många gram… Gissa hur stolt han är över den! "Jag ska bjuda alla jag tycker om", förkunnade han viktigt efter provsmakning nu i kväll...


Efter glass i hamnen styrde vi sen kosan hem igen, en upplevelse rikare och med två nöjda födelsedagsfirare.

När vi åker till Gränna är stampolkagrisstället annars Polkapojkarna som är den mest söta, pittoreska lilla polkagrisbutik man kan tänka sig (de har webshop också). Inredd i gammal stil och med ett enormt sortiment av de avlånga grisarna. Förutom klassikerna finns där skojiga varianter såsom Skitgris, Morsgris och Mansgris. I sällskap med Cappuchinostång, Whiskypinne och Kärleksstång med smak av passion gör de butiken i mitt tycke till den roligaste av dem alla - tips för er som kanske har vägarna förbi våra trakter i sommar!

2 kommentarer:

Snäckan sa...

På polkapojkarna har jag varit och bakat polkagrisar med mitt jobb. En kul och uppskattad aktivitet! Övernattade gjorde vi på Gyllene Uttern.

Låter som ni haft en toppendag tillsammans med fint väder dessutom. Här har det regnat nonstop heeeeeeela dagen ;-(

Kram om fina magen!

Anna sa...

Va mysigt! Vi var ju där i onsdags :) Besökte Polkapojkarna även vi! Köpte 11 grisar för bara 100:- / många i familjen som ville smaka. Gränna var en urvacker stad som både jag & J föll för :)
Svårt med gissningar på din fina mage men jag gissar nog på en liten tjej :)
Kram från oss!