söndag, augusti 02, 2009

En eftermiddag på förlossningen

…men ingen bebis för det. Dagarna har två sidor nu. Dels är det fantastiskt skönt och lyxigt att få vara lediga tillsammans så här mycket och kunna hitta på en massa skoj blandat med fix härhemma. Dels börjar kliandet bli ett rent helvete rent ut sagt. Det kliar så gott som hela tiden, nu på hela kroppen, förutom precis stunden efter att jag duschat men där kan jag ju inte tillbringa hela dagarna. När jag hade det med Filip så minns jag att jag knappt kunde med att klaga. Lite kli liksom, värre saker finns ju. Och det gör det såklart också, fast tänk er att det kryper i hela kroppen. Konstant. Under huden. Och så får man tygla sig för att inte ge efter och börja klia för gör man det blir det än värre. Men hur lätt är det att inte ”komma åt” händerna t.ex.? Värst är nästan när jag vaknar på natten. Min nya taktik är att så snabbt jag kan tassa upp på toa utan att knappt öppna ögonen och sen slänga mig tillbaka ner i sängen och blunda hårt för att liksom inte ens låtsa om att jag egentligen är vaken. Stöter jag då i ett ben i sängkanten kan det vara kört, och jag börjar klia, och klia, och klia…

Något som har hängt ihop med de senaste dagarnas ihärdiga kliande är en alltmer stillsam bebis. I fredags kväll, efter en väldigt lugn bebisdag, höll jag på en bra stund innan jag fick en buff tillbaka. Den här lill* har annars varit ganska livlig i magen hela tiden så kontrasterna är stora. I går vid lunch hade jag ännu inte känt den alls så då ringde jag in till förlossningen, mest för att höra om detta brukar ha ett samband. Barnmorskan som svarade var ganska trevlig – men stressad, och det kan jag visserligen förstå. Hon lyssnade med ett halvt öra samtidigt som hon två gånger avbröt mig och pratade med någon annan vid sidan av. Kliandet tog hon ingen notis om alls utan det var den stillsamma bebisen hon koncentrerade sig på, vilket såklart också var det viktigaste. ”Ja, du kan ju försöka en stund till. Drick några glas kallt och försök buffa på magen och får du inget gehör så måste ni ju komma in. Men bara så du vet så är det jättemycket här.” Jag frågade då hur jag skulle göra om jag fick typ en buff men inget mer tillbaka, skulle vi inte komma då? "Nej, då kan du ju ringa tillbaka så vi vet att ni inte kommer", blev svaret.

Så jag drack ännu mer vatten och saft. Buffade så mycket jag vågade och till slut kände jag en liten hand och en liten rumpa röra sig därinne. Men sen var det lugnt igen. Efter en stunds velande ringde jag tillbaka och hoppades få prata med en annan barnmorska den här gången vilket jag också fick. Hon var en helt annan typ kan man säga. Visste genast vem jag var, frågade om jag känt någon rörelse därinne och svarade när jag sa att jag hade det att vi GIVETVIS skulle komma in för kontroll ändå. ”Det har inte med saken att göra att vi har mycket här. Självklart ska man komma in när man känner minskade fosterrörelser, så kom så snart ni kan”. Vilken skillnad på personer och så skönt att nummer två var så noggrann…

CTG-kurvan såg tack och lov bra ut. För gissa vem som vaknade till så fort jag satte mig i stolen?! Märkligt fenomen det där, precis samma som när man ska till doktorn ibland och plötsligt känner sig frisk. I det här fallet var det dock bara positivt. Bebisen rörde sig några gånger. Jag hade några sammandragningar som den reagerade fint på som den skulle och när mätningen var klar kunde vi åka iväg och fika den timme vi fick vänta på att träffa en läkare. Hon gjorde ett ultraljud där hon mätte vår lill* skatt, kontrollerade moderkakan och mängden fostervatten. Allt såg bra ut. Bebisen, som inte verkar vara av jättemodell, mådde väl därinne och vi kunde andas ut. Beträffande kliandet så ska jag tillbaka för ny provtagning på onsdag. Förhöjd nivå av gallsyra påverkar främst mamman vilket ju också känns skönt att veta. Det ska gå långt innan bebisen berörs av det fick vi veta.

Lättade och om möjligt ännu mer förväntansfulla åkte vi sen och hämtade Filip och Vilma hos mormor och morfar. Med pirrande hjärta och en förbaskat kliande kropp. Tur man vet att det försvinner så småningom i alla fall. Nu MÅSTE jag ta en dusch innan lekparken väntar. Att ens tänka på kliet hade just nu samma effekt som att just börja klia…

6 kommentarer:

Erica sa...

Skönt att allt är bra med liten men stackars dig som inte blir av med kliet (eller vad det nu kan tänkas heta på riktig svenska :) )

Kram!

Anonym sa...

Men huuuuuuuu vilket hemskt kliande du verkar ha råkat ut för! Nästan på gränsen till tortyr låter det som.

Skönt att du till sist fick prata med en vänlig och empatisk bm som tog er oro på allvar. Det verkar som ni har en liten rackarunge där inne i magen ;-)

Kram

Anna sa...

Hoppas hoppas den lill* kommer imorgon på N's födelsedag! ;-) Så du förhoppningsvid slipper kliandet också!
TACK gulliga du för de fina orden i min blogg OM min blogg, gud va glad jag blev!
Det finns många anledningar till varför jag slutar blogga där. En som jag inte skrev är att jag några gånger blivit igenkänd "på stan", i Öregrund, vid Globen etc och det gillar jag inte, får lite rysningar av sånt o har börjat tänka "varför ska 80% anonyma läare veta vad jag gör om dagarna, vad får jag ut av det?". Det är ju en helt annan sak om man skulle veta vilka alla var, men nja jag tycker nog inte att folk jag inte vet vilka det är måste veta allt om oss...
Jag kommer istället uppdatera bilddagboken varje dag med en liten dagssammanfattning o alla dagens bilder :-)
Har du kvar lösenordet till den? Där kan du "följa" oss numera.
Men du, att jag inte tänkte på det innan vi for till Gränna i somras! Kunde ju träffat dig en kortis på en fika ju! Lätt att vara efterklok!
Ha det nu så bra och jag hoppas innerligt att bebis vill komma ut snart :-)
KRAM!

Anna sa...

Hoppas hoppas den lill* kommer imorgon på N's födelsedag! ;-) Så du förhoppningsvid slipper kliandet också!
TACK gulliga du för de fina orden i min blogg OM min blogg, gud va glad jag blev!
Det finns många anledningar till varför jag slutar blogga där. En som jag inte skrev är att jag några gånger blivit igenkänd "på stan", i Öregrund, vid Globen etc och det gillar jag inte, får lite rysningar av sånt o har börjat tänka "varför ska 80% anonyma läare veta vad jag gör om dagarna, vad får jag ut av det?". Det är ju en helt annan sak om man skulle veta vilka alla var, men nja jag tycker nog inte att folk jag inte vet vilka det är måste veta allt om oss...
Jag kommer istället uppdatera bilddagboken varje dag med en liten dagssammanfattning o alla dagens bilder :-)
Har du kvar lösenordet till den? Där kan du "följa" oss numera.
Men du, att jag inte tänkte på det innan vi for till Gränna i somras! Kunde ju träffat dig en kortis på en fika ju! Lätt att vara efterklok!
Ha det nu så bra och jag hoppas innerligt att bebis vill komma ut snart :-)
KRAM!

SandraS sa...

Heeeeej vännen! Jag skulle kolla lite köksstolar på ikeas hemsida efter en vecka på landet från datorns värld, men blev alldeles för sugen på att titta in på din blogg....så nu har jag suttit här och läst ikapp istället =) Har ju haft lite koll på dig via telefonen såklart, men usch vad det här kliandet låter illa. Sånt där kan verkligen ta knäcken på en, så kommer jag ihåg det med halsbrännan vid Ns grav...efter förlossningen var jag gladare att halsbrännan var borta än att jag klarat förlossningen ;)Men håll ut!!! Du kämpar på bra!! Synd att det inte är finare väder så du kunde stå i vättern hela dagarna och kyla ner huden..har ju hört andra göra det för andra gravidåkommor du vet ;) Kommer sakna er imorgon, men så glad att PJN kan vara med! STOR KRAM!!...måste bara lägga till (det här blir världens längsta inlägg...) men Jonah ligger här bakom i vår säng och pratar i sömnen...först sa han "Pappa, akta dig, dom är jättenära"...senare sa han..."Ta bort det där jätteäckliga"....undrar verkligen vad han drömmer...

Anonym sa...

Hej Anna!

Stort grattis och vad skönt att alla mår bra!

Vad kul att se det lilla nuförvärvet på bild!

Kom snart o hälsa på oss på Direktstöd!

Kram/Ulrika