måndag, augusti 10, 2009

Jag tror den stora dagen har börjat…

Det var nog inte inbillning i alla fall. Har varit vaken sen halv tre och värkar kommer sedan dess regelbundet ungefär var sjunde minut. Gulp. Minuterna mellan är jag behagligt kolugn. Stunden de sitter i kämpar jag mot att tänka för mycket framåt då känslan är precis exakt lika välbekant som då det satte igång med Vilma. Den där ”just det-känslan”, och den är inte direkt rolig. Ni som fött två barn vet vad jag menar, inte sant?

Att somna om nu är inget alternativ. Vi har underrättat jourtjänsten om att de kan komma lite tidigare än sagt. Jag har pratat med förlossningen och ska ringa igen när och om det drar igång mer intensivt. Annars har vi ju vår tid där på förmiddagen ändå vilket känns tryggt. Dock tror jag inte jag behöver sättas igång från grunden nu.

Snart vaknar allt och alla därute och en ny dag tar sin början. Vissa ska jobba sin första dag efter semestern. Andra har redan gjort det. Jag misstänker att vi har ett rejält dagsverke framför oss och tanken på att den där tredje största dagen i våra liv troligtvis är kommen får hjärtat att hoppa över ett slag. Eller var det två? Ja, ett av förväntan och ett av skräck var det nog för tänk om man kunde få snabbspola några timmar nu…

Men först försöker jag insupa stunden. Och lugnet. Och tystnaden. Samhället utanför sover ännu. Ute på gräsmattan tassar en igelkott omkring. Uppe prasslar Erik med en tidning. Nyss hördes ett bestämt litet ”nä-ä” från Vilmas rum samtidigt som det lät som om hon möblerade om därinne. Kanske blev hon av med en leksak i drömmen? Lika ”högt” som hon sover, lika tyst sover storebror som fridfullt snusar bland sina moln i sängen.

Kanske, kanske att de i dag blir storebror och storasyster. Kanske att vi i dag (och nu citerar jag åter en av de käraste ;) ) ska få en liten till att älska...

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jättestort lycka till.
Kramar Pernilla

Erica sa...

Stort lycka till och kramar i massor till hela familjen!

Snäckan sa...

Men såååå spännande att liten nu verkligen verkar vara på väg!!!!!

Kanske hörde henom vad doktorn sa och tänkte att nu är det bäst jag sätter fart för egen maskin...

Jag ska hålla tummarna hela dagen lång och ända tills jag hör något här igen.

Många, många, många kramar

Sandra sa...

Nu kom tårarna här framför dagtorn! Snart är h*n här! Kanske redan nu? Tänker på er så mycket idag, allt kommer gå BRA! Är så spänd på den första lilla bilden på underverket och hoppas att ni får komma hem snabbt och smidigt denna gång. Kram kram!

SandraS sa...

ÅÅÅÅÅÅ, vilka fjärliar vi har i magen här hos oss nu....vi hejar på er och tänker på er hela tiden. Är så spända och nyfikna och glada och nervösa och allt det där...varje pling i telefonen är högprioriterat!!! Tänk om ni redan håller i liten nu...!!! Vi längtar så efter att få se den som komma ska, eller har kommit =) Massa kramar från Stenmarkarna

Lina H sa...

Åh, jag är sååå nyfiken nu. När jag mötte er på Ryhov idag såg ni hur lugna ut som helst. Det verkade som att det var vardag för er att gå in genom porten på det stället...och det börjar väl nästa bli det. Hoppas ni slipper att åka hem därifrån förrän ni har med er ert underverk i bilen. Kram

Anonym sa...

Åhhh, mina tankar har varit hos er hela dagen lång. Hoppas vi snart får höra några underbara nyheter här.

Kram

Erica sa...

Har tänkt på er hela dagen! Ser fram emot härliga nyheter här snart.

Kram

Emelie sa...

Åhhh....STORT Lycka till nu tjejen!!! Hoppas att allt går bra för er! Tänker på er!!

Kramar Emelie, Nicklas & Julia

Anonym sa...

Lycka till o hoppas att allt går bra för er nu. Det ska bli spännande att få höra om det blir en flicka eller pojk!!

Kram
Maria

Anonym sa...

Lycka till o hoppas att allt går bra för er nu. Det ska bli spännande att få höra om det blir en flicka eller pojk!!

Kram
Maria

Therese sa...

Spännande, spännande!! Stort lycka till, om nu inte liten redan har kommit :)

Anonym sa...

Som jag undrar om ni har en liten till att älska hos er nu.....

Kram

Isabelle sa...

oj oj oj!! Nu längtar jag efter en rapport! Jättekramen!

Erica sa...

Hoppas att ni alla mår bra och snusar bebis i detta nu!

Kramar från oss!