onsdag, september 02, 2009

Höstmånad

Jag säger det varje år och nu säger jag det igen. Det är något visst med hösten. Jag gillar verkligen att vända på almanacksbladet och se ordet september sitta där på väggen. Ett ord som innebär mörkare kvällar, kyligare vindar, ännu fuktigare morgnar, mustiga färger – både inne och ute, soffmys, levande ljus, te, äppelkaka, varmare kläder… Men som såklart också kan innebära soliga och sommarvarma dagar som i går!


Jag uppskattar i alla fall lugnet hösten för med sig. Särskilt i år med en mysig liten bebis i huset. Och särskilt efter en lång, härlig och ledig sommar med många stranddagar, grillkvällar och utflykter.

Och så för den med sig nya uteblommor också, den där hösten. Det är med glädje jag till helgen ska riva upp de slokande, trötta sommarblommorna och ersätta dem med något mustigt, friskt och färgsprakande.

Sen är jag inte lite sugen på en tripp till stan alldeles för mig själv, Från Ikea behövs lite smått och gott. Bland annat gardiner med mycket tyg till sovrummet, något sängbordsaktigt då vi saknar det och så gärna en titt på alla nyheter. Sen vet jag någons garderob som behöver uppdateras ordentligt. Jeansleggings och massor av tunikor/klänningar (helst amningsvänliga sådana) står på önskelistan. Och koftor. Och linnen. Och kjolar. Och gåvänliga skor. Och gåvänliga stövlar. Någon som vill sponsra? ;)
Nej, nu har liten Alvin både hunnit äta klart, rapa lite försiktigt och fylla på blöjan när jag suttit här. Efter lägging av storasyskon om en stund blir det sen Alvinmys i soffan och en film. Kanske ska man rentav poppa lite popcorn också... lill-lördag idag ju!
Ett litet ps. Festligt var det när jag vände på bladet och såg sista uppmaningen - reta inte upp dig på småsaker. Det ingår ju i ett av mina nya motton... bäst att lägga lite extra krut på det då!

5 kommentarer:

Isabelle sa...

Hej där, ser att det sprutat ut inlägg från dig. Har inte varit en på ett par dagar och trodde nog det skulle vara väldigt ouppdaterat här. Vilken energibatteri du måste ha! :) Så kul för oss, speciellt att få sina så fina bilder på den lille underbare prinsen, men även på resten av familjen. Måste ta och läsa mig ikapp nu. En stor extra grattiskram igen, är så glad för er skull!

emelie sa...

Håller med dig om hösten, det är en mysig tid!! STORT GRATTIS till er lille Alvin. Bilderna är så fina på honom och resten av familjen! Hoppas ni mår toppen och jag ser framemot att läsa din blogg nu i höst!!

Kramar!

Erica sa...

Visst är hösten mysig! Idag blir det mys med tända ljus här hemma, känns verkligen som höst idag!

Kram

Anna, Emilia o Nora sa...

Jag älskar hösten! Bästa tiden på året. Idag har vi haft tända ljus till middagen och de fina ljungen står i utekrukorna redan!
Kram =)

Anonym sa...

Mmmm, det är liksom dags för höst nu. Just idag är sommaren ett minne blott och vindarna utanför är både blöta och iskalla.

Men det är skönt att sitta inne i soffan och kura. När det viner om knutarna behöver man inte ens ha dåligt samvete för att man inte är ute och lapar höstsol även om de dagarna också är välkomna.

Det ekar rejält tomt i min garderob också, eller rättare sagt det kommer inom en snar framtid att eka vääääääldigt tomt... Hoppas du snart får möjlighet att komma iväg en stund för dig själv.

Kram