tisdag, mars 23, 2010

Byggare Alvin

I dag blev det lite otippat en hemmadag. En regnig sådan dessutom med en förkyld lillebror och det är på grund av hans tillstånd dagen tillbringas hemma. Filip är alltid ledig på tisdagar och vi brukar då oftast passa på att följa med Erik in till stan på morgonen och hälsa på hos morfar eller farmor och farfar. Kanske lite ärendefix för mig och någon/några ur syskonskaran. I dag hade Alvin och jag tänkt hälsa på på jobbet men det får bli en annan gång för hans lilla näsa är full med snor... Tyckte dock det redan verkade lite bättre när jag nyss la ut honom i vagnen så vi hoppas på en högst tillfällig bacill den här gången.


I vardagsrummet finns nu en stooor koja med högt i tak, massa kuddar på golvet och ficklampor som lyser upp. Nyss var soffan en buss och Filip, Vilma och jag åkte till Gränna. Sen hyrde vi en stor koja där vi ska tillbringa dagen och slippa få för mycket regn på oss. När vi kom dit serverades det äppelbitar och bredvid dem hade någon lagt en hög med böcker som vi ska läsa under dagen!

Våra barn är inga mästare på att leka själva men det har på senare tid blivit mycket bättre än förut. Till stor del tror vi det beror på Vilmas allt mer pratiga jag. Så i bland går det riktigt bra, i bland inte alls - som nu. Jag sa att jag skulle fixa lite med tvätten innan lunchdags och så passar jag nu till och med på att sno mig en stund framför datorn och plötsligt är de lekiga barnen som förbytta. I skrivande stund sitter de och retar sig på varann under köksbordet, en centimeter från mina fötter... Och frågar när lillebror ska vakna. Jaja, det är väl så verkligheten är syskon emellan. Men tänk ändå en sådan glädje att alltid ha någon där att leka med om man vill.

Med lillebror leker de mer än gärna båda två. Som här där liten Alvin plötsligt förvandlats till byggare Alvin. Någon som behöver lite hjälp med något fix därhemma? Jag kan inte garantera att under ska ske men han är duktig på att gnaga på hammaren, titta på sågen och dra i tången. Och ett sällskap bättre än något annat, det kan jag lova att han är :)

Nu är det bäst jag axlar rollen som fredsmäklare mellan två små retstickor innan det går helt överstyr här bredvid mig...

Inga kommentarer: